"We sponsoren heel wat af!" Dat zegt Mark Versteegen, directeur sponsoring KPN, in zijn column voor Sponsorreport. Maar hoe krijg je de marketeer mee? "Sponsoring is de snelweg naar succes".
Sponsoring is ons speelveld, onze passie, onze expertise. Voor velen al jarenlang! Maar laten we eerlijk zijn, het blijft soms een uitdaging om onze marketingcollega's te overtuigen van de kracht die schuilt in wat we doen. Laten we daarom nadenken over hoe we marketeers in ons verhaal kunnen meenemen zodat ze inzien dat sponsoring niet zomaar een dingetje is, maar een essentieel onderdeel van de middelenmix.
Waar marketing zich vooral richt op data en metrics, dompelt sponsoring ons onder in emoties en het raken van mensen, vaak voor de lange termijn. Het stelt ons in staat om verhalen te vertellen midden in het hart en dat is een kracht die niet mag worden onderschat. We moeten onze marketingcollega's laten zien hoe deze emoties merkloyaliteit, -voorkeur en betrokkenheid stimuleren als geen ander.
Marketing draait om het genereren van sales op de kortst mogelijke manier, terwijl sponsoring een merk tot leven brengt. Het plaatst ons merk midden in daar waar het gebeurt, daar waar de actie is, midden in de harten van onze doelgroepen. Sponsoring is een manier om de waarden en beloften van ons merk tastbaar te maken en direct met onze klanten te laten beleven.
En ja, laten we de cijfers niet vergeten. Sponsoring is meetbaar en die meetbaarheid kan onze marketingcollega's geruststellen. We kunnen de impact van onze investeringen aantonen, niet alleen in termen van ROI, maar ook in termen van merkloyaliteit, klanttevredenheid en positieve associaties.
En daarom mijn oproep; collega’s van merken, groot en klein, laten we samenwerken om de kracht van sponsoring te delen. Laten we marketingmensen meenemen in de wereld van emoties, oprechte betrokkenheid, merkbeleving en meetbare resultaten of het nu in sport, kunst/cultuur, entertainment of maatschappij is.
Sponsoring is geen zijspoor; het is een snelweg naar succes die we samen kunnen berijden.
Sponsoring is een snelweg naar succes
Mark Versteegen
Directeur Sponsoring KPN