Het zijn onzekere tijden voor iedereen en voor de sportwereld niet in de minste plaats. Maar er zijn lichtpuntjes, ziet Eva Gerritse van Blauw Research. In een wereld van social distancing wordt er meer dan ooit contact gemaakt via online kanalen en dus verschuift ook de sport naar de virtuele wereld.
Het zijn onzekere tijden voor iedereen en voor de sportwereld niet in de minste plaats. Alles ligt stil. En we hebben geen idee wanneer we weer van sport kunnen genieten. Zo’n beetje heel Europa zit in thuisisolatie, we kunnen niet naar het stadion, niet naar de kroeg en niet naar de sportkantine.
Zonder events en competities, zonder winnen en verliezen, is de sport haar contact met de fans kwijt. Fans zijn de levensader van sport. Als niemand meer maalt om wie er wint of verliest, niemand meer meeleeft, niemand meer kijkt, dan houdt de sport op te bestaan. Maar er zijn lichtpuntjes. In een wereld van social distancing wordt er meer dan ooit contact gemaakt via online kanalen en dus verschuift ook de sport naar de virtuele wereld.
In de voetbalwereld ontstaan allerlei initiatieven om wedstrijden in FIFA 20 te spelen. Zo organiseert de Londense club Leyton Orient een competitie waaraan al 128 voetbalclubs van over de heel wereld mee doen. Het geld dat verdiend wordt met streamen van de wedstrijden gaat onder meer naar kleine clubs die nu in de problemen komen. Bij gebrek aan voetbal in de stadions, namen ook in de Spaanse competitie alle clubs het tegen elkaar op in een FIFA 20 toernooi. Iedere La Liga club werd door één van haar spelers vertegenwoordigd en Marco Asensio ging er namens Real Madrid met de winst vandoor.
In deze onwerkelijke situatie zonder sport, lijkt esports een belangrijke rol te gaan spelen
De Formule 1 vervangt de afgelaste races door een Esports Virtual Grand Prix. F1 coureurs, bekende topsporters uit andere disciplines, esporters en andere beroemdheden staan gezamenlijk aan de start. Door de gecancelde races in een virtuele wereld plaats te laten vinden, verdwijnt F1 niet helemaal van de radar en blijven fans betrokken bij de races én de coureurs.
Ook de Amerikaanse racecompetitie Nascar - die eveneens zeker tot in mei stil ligt - lanceerde een esports variant. Coureurs die normaalgesproken achter het stuur van een auto zitten, gaan nu online de strijd met elkaar aan. Nascar sloot direct een deal met Fox Sports om de nieuwe online racewedstrijden live uit te zenden op televisie. Het zorgt ervoor dat fans in de komende maanden ‘gewoon’ naar Nascar racing kunnen blijven kijken.
Wielerfans moeten het voorlopig ook zonder hun favoriete sport stellen, nu alle klassiekers uit het voorjaarsseizoen zijn geschrapt. De virtuele wereld van Zwift biedt de renners de mogelijkheid om alsnog kilometers te maken in virtuele koersen. Bijkomend voordeel voor de fans: ze kunnen het in de virtuele koers opnemen tegen hun helden.
In deze onwerkelijke situatie zonder sport, lijkt esports een belangrijke rol te gaan spelen. Door de initiatieven die nu in esports ontstaan, blijven fans in contact met hun geliefde sport. Dat is voor sportcompetities en evenementen van levensbelang. Maar ook sponsors krijgen hiermee een unieke mogelijkheid om hun sponsorship te blijven activeren rondom de sport. Een beter moment om als merk in esports te stappen, komt er niet.
Sponsors en sportorganisaties moeten deze onzekere tijd samen doorkomen. Lange termijn relaties gaan nu eenmaal door pieken en dalen. De virtuele wereld van esports kan zowel de sport als sponsors door deze tijd heen slepen. Sport overleeft deze crisis door in contact te blijven met fans en dat is precies wat esports mogelijk maakt.
Meer weten over esports? Bekijk onze infographic.