De gesponsorde kerstgedachte van 2018

“Moeten we geen kerstkaart versturen?” vraagt een van de directeuren zo rond november. In het managementoverleg wordt driftig ja geknikt. Goed idee, waarom zou je ook tegen een kerstkaart zijn. Maar of de kaart ook voor kerstmis in de bus ligt is de vraag, denkt Anna Kesler.

Na het overleg wordt het verzoek om een kerstkaart te versturen neergelegd bij de afdeling communicatie & sponsoring. Een junior projectmedewerker wordt aangewezen om dit directieprojectje in goede banen te leiden. Al snel is het idee geboren om iets met de sponsorprojecten te doen. Kerst is tenslotte een uitgelezen communicatiemoment om hier aandacht aan te schenken. Een inventarisatie van alle sponsorprojecten volgt en er moeten keuzes worden gemaakt. Wat komt erop de kerstkaart? En dat blijkt dus niet zo eenvoudig. De Nachtwacht of toch Koeman? Misschien moet Koeman de kerstkaart wel ondertekenen? Nee, dat mag niet vanuit het sponsorcontract. Hadden we het Concertgebouw al bekeken? Leuk als we een korting op een nieuwjaarsconcert kunnen geven met het versturen van de kerstkaart. Dan hebben we direct de eerste sponsoractivatie van 2019 te pakken.

De tijd tikt, we gaan richting het einde van het jaar en de spanning neemt toe. Echte progressie met de kerstkaart wordt nog niet geboekt. De keuze voor een digitale kaart is al wel genomen. Met dit besluit komt er vanuit de directie de vraag om er een mooie sponsor-moodfilm van te maken. Alle sponsorprestaties achter elkaar afgesloten met een mooie kerstgroet. De kerstgroet moet onze medewerkers ook trots maken. Vraag anders nog even of we een stuk uit het Weihnachtsoratorium onder de film mogen zetten. Langzaam groeit het project ‘kerstkaart’ de communicatie- & sponsorafdeling boven het hoofd. Met toestemming van de directie wordt een extern reclamebureau ingeschakeld. Zij gaan de film maken en vormgeven en de kerstboodschap schrijven.

Tegen de verwachting in komt het reclamebureau terug met een volledige andere strategie

Tegen de verwachting in komt het reclamebureau terug met een volledige andere strategie. Waarom een kerstkaart? Met Kerst sluit je mensen uit. Inclusiviteit is het toverwoord van 2019. We maken een sponsor-moodfilm met een nieuwjaarsgroet. Bij het woord inclusiviteit ontstaat een twinkeling in de ogen van de directie, zij zijn voor. Op Tweede Kerstdag stuurt het reclamebureau de gevraagde sponsor- moodfilm met nieuwjaarsgroet naar communicatie & sponsorafdeling.

De enige vraag die zij nog stellen:

Kunnen jullie morgen nog even alle 21 high res. logo’s van de gesponsorde partijen opvragen en bij ons aanleveren, dan is de nieuwjaarsgroet klaar om verstuurd te worden.

Iedereen een fijne kerst en goed sponsorjaar gewenst!

Anna Kesler,
ANNA.K.