Ziggo bekendste shirtsponsor Eredivisie

71% van de lezers van VI kent Ziggo als shirtsponsor in de Eredivisie. Dat is een stijging met 1,4 procentpunt ten opzichte van vorig jaar. Op de tweede plaats staat Energiedirect.nl. Dat blijkt uit onderzoek van VI in samenwerking met Nielsen Sports.

Opvallend is dat de bekendheid van de shirtsponsor van PSV met 1,7 procentpunt is gedaald. AFAS Software en Cars Jeans, beide zowel shirtsponsor als naamgever van het stadion, staan hoog in de ranking.

Wanneer het shirt van een club getoond wordt met de vraag of men weet wie de shirtsponsor is, heeft Ziggo de hoogste spontane bekendheid. 85% noemt Ziggo. Aegon wordt nog door 6% genoemd. Bij Excelsior werd naast DSW Zorgverzekeraar, zowel Spieren voor Spieren als Support Casper door 4 procent van de respondenten genoemd. Flexfactory (hoofdsponsor De Graafschap) en Sparr Finance (hoofdsponsor Fortuna SC) zijn de minst bekendste shirtsponsors van de Eredivisie. 80% van de VI-lezers kent de shirtsponsor van Fortuna SC niet, terwijl 76% geen sponsor kan noemen bij het shirt van De Graafschap.

Molecaten is bekender als shirtsponsor van PEC Zwolle dan Droomparken als hoofdsponsor van Vitesse. Molecaten staat al enkele jaren op het shirt terwijl dit het eerste jaar is voor Droomparken. Opvallend is dat bij PEC Zwolle ook sponsoren van De Graafschap werden benoemd als shirtsponsor. Bij sc Heerenveen wordt nog steeds Univé genoemd, maar is GroenLeven wel bekender.
Voormalige shirtsponsors Opel, Philips, Univé Verzekeringen en Aegon worden nog steeds genoemd als shirtsponsor in de Eredivisie. Opel staat van deze vier bovenaan. 55% noemt bij Feyenoord Qurrent, maar nog steeds 20% noemt Opel.

De respondenten vinden Ziggo ook het bedrijf dat het beste past als shirtsponsor van een Eredivisieclub. AFAS Software staat hoger als best passende shirtsponsor dan bijvoorbeeld Energiedirect.nl of Qurrent. AFAS is al langer shirtsponsor dan de andere merken, waardoor men dit ook beter vindt passen. Dat zien we ook bij een bedrijf als DSW Zorgverzekeraar terug. Continuïteit in shirtsponsoring helpt dus op het gebied van passendheid.

55% van de fans (Top-2 Box) heeft meer sympathie voor een merk dat shirtsponsor is van zijn of haar favoriete club. 42% vindt ook dat de sponsor iets toevoegt voor fans. De toegevoegde waarde van een shirtsponsor zien de fans uiteindelijk vooral in extra geld om te investeren in de club (92%). Maar ook 64% vindt de maatschappelijke betrokkenheid van de sponsor belangrijk. Voetbalfans stappen af van het idee dat shirtsponsoren producten of diensten moeten hebben die iets te maken moeten hebben met de sport.

Bron: Nielsen Sports / VI Shirtsponsoronderzoek 2019