Ziggo is onder VI.nl-lezers de bekendste en meest passende sponsor. Dat blijkt uit het Shirtsponsor-onderzoek 2017 van Voetbal International en Nielsen Sports.
VI heeft samen met onderzoeksbureau Nielsen Sports een uitgebreid onderzoek gedaan naar het kennisniveau en de mening van de bezoekers op VI.nl met betrekking tot shirtsponsoring. VI en Nielsen Sports willen met het onderzoek shirtsponsors inzicht geven in hoe voetballiefhebbers naar shirtsponsoring kijken om uiteindelijk met deze kennis hun optimale marketingmix te kunnen bepalen.Het onderzoek bestond uit een vragenlijst op VI.nl over shirtsponsoring. In twee dagen tijd hebben ruim 4.500 bezoekers de vragenlijst ingevuld.
Een aantal opvallende uitkomsten:
Ziggo heeft de hoogste spontane sponsorbekendheid en heeft ook de hoogste sponsorfit. Overigens werd door 7% ook nog voormalig Ajax-hoofdsponsor Aegon genoemd als shirtsponsor. Ook Opel, dat vorig jaar nog hoofdsponsor was van Feyenoord, wordt door 19% van de respondenten nog genoemd.
De spontane bekendheid van Univé als shirtsponsor van SC Heerenveen is nog groter dan die van de huidige shirtsponsor GroenLeven. Meer dan 70 procent van de respondenten kan geen shirtsponsor opnoemen van NAC, Roda JC en Sparta.
Voetballiefhebbers vinden PEC Zwolle de meest sympathieke club. AFAS scoort met een B2B propositie opvallend hoog op sponsorfit.
Opvallend is dat 35% van de ondervraagden vindt dat de shirtsponsor iets toevoegt voor de fan, maar dat 36% dat niet vindt! De belangrijkste factor van een shirtsponsor is volgens de voetballiefhebber de financiële bijdrage voor de club.
17 procent van de respondenten vindt de maatschappelijke betrokkenheid van een shirtsponsor zeer belangrijk.
De gemiddelde mediabestedingen van de shirtsponsors in de afgelopen drie jaar bedroegen 6,6 miljoen euro. Ajax-hoofdsponsor Ziggo is verreweg de grootste adverteerder. Het bedrijf geeft bijvoorbeeld 25.000 keer meer uit aan mediabestedingen dan VVV-shirtsponsor Seacon Logistics.
De resultaten van het onderzoek werden gepresenteerd op Shirtsponsor Inspirience 2017 dat dit jaar voor het tweede jaar werd georganiseerd. Tijdens het event wisselen deelnemers kennis en ervaring uit rond het thema shirtsponsoring. Dit jaar maakt het onderzoek onderdeel uit van het event. Het onderzoek laat shirtsponsors zien wat voetballiefhebbers belangrijk vinden. Daarnaast wordt duidelijk wat bepalend kan zijn in de mix van toekomstige activaties rondom een merk in combinatie met shirtsponsoring. Het Shirtsponsor Inspirience Event is een initiatief van Nielsen Sports, Voetbal International en Sportmarketingbureau Triple Double.