Afgelopen weekend is de Eredivisie weer begonnen. Met de start van het nieuwe voetbalseizoen zijn ook verschillende nieuwe namen op de shirts van de clubs te zien. Een overzicht.
Voor SportNext (www.sportnext.nl) maakten we een overzicht van de clubs en contracten. Hieronder vind je de uitgebreide versie.
De totale waarde van de hoofdsponsorcontracten in de Eredivisie is dit seizoen 29,75 miljoen euro. Ajax en PSV zijn voor ruim de helft van dat bedrag verantwoordelijk. Een club (SC Heerenveen) heeft nog geen hoofdsponsor en speelt vooralsnog met het goede doel KiKa op het shirt. Zeven clubs weten dat ze alvast op zoek moeten naar een nieuwe hoofdsponsor (of een verlenging) omdat het contract na het seizoen afloopt.
Drie clubs uit de Keuken Kampioen Divisie promoveerden dit seizoen naar de hoogste klasse: FC Twente, RKC Waalwijk en Sparta Rotterdam. Vorig seizoen verlengde hoofdsponsor Pure Energie de samenwerking met het toen gedegradeerde FC Twente met vijf jaar tot en met medio 2023. Na een jaar Keuken Kampioen Divisie speelt de club nu weer Eredivisie-voetbal. Pure Energie betaalt 1 a 1,2 miljoen euro aan de club. FC Twente verlengde daarnaast met Grolsch de langdurige samenwerking met nog eens 10 jaar. Grolsch blijft daarmee tot medio 2030 als sponsor én naamgever van het stadion de Grolsch Veste verbonden aan de club. FC Twente en Grolsch zijn al 54 jaar partners.
Opvallend is dat met ingang van het seizoen 2019-2020 RKC Waalwijk niet met het bedrijf van suikeroom Mandemakers op de voorkant van het shirt staat, maar met de naam van de Belgische ondernemer Willy Naessens vóór en met Mandemakers Keukens achter op het geel-blauwe shirt. Het is voor het eerst in 15 jaar dat Mandemakers niet de hoofdsponsor is van de club uit Waalwijk. De bijdrage van de Belgische ondernemer zal rond 200.000 euro liggen.
D&S Groep en het gepromoveerde Sparta Rotterdam hebben in 2018 een hoofdsponsorovereenkomst gesloten voor drie jaar voor een bijdrage van naar schatting 500.000 euro voor de Eredivisie-sponsoring. NICOVERKEN heeft afgelopen juni het sponsorcontract voor het tiende jaar verlengd en staat opnieuw achter op het shirt van Sparta. VNOM is de nieuwe co-sponsor van Sparta Rotterdam in het seizoen 2019-2020. Het logo van de bemiddelaar in de techniek prijkt vanaf dit seizoen aan de onderzijde van de rug van de wedstrijdshirts van Sparta Rotterdam en haar jeugdopleiding. De totale opbrengst van het Sparta-shirt is via de zes partners circa 1 miljoen euro.
Meest opvallende nieuwe hoofdsponsor, of eigenlijk twee nieuwe hoofdsponsors, zijn Burgers’ Zoo en het Nederlands Openluchtmuseum op het shirt van Vitesse. De club moest op zoek naar een nieuwe hoofdsponsor na het vertrek van Droomparken naar Feyenoord. Met als gemeenschappelijk thema ‘Dagje uit in Arnhem’ staat Burgers’ Zoo op het uitshirt van de club en het Openluchtmuseum op het thuisshirt. Samen met de andere shirtsponsors Succesparken (!), Osonyq, Cleanmat en Prins levert het shirt zo’n 1,5 miljoen op.
Bij Fortuna Sittard speelden de spelers sinds maart met shirts met daarop de letters DLM (Dé Lease Maatschappij). DLM was de opvolger van Sparr Finance dat, zoals de club liet weten, ‘door een samenloop van omstandigheden’ direct van het shirt verdween. In de nieuwe competitie gaat Fortuna met wisselende shirtsponsors spelen. De club zegt daarvoor in totaal vier bedrijven te hebben gestrikt. Het Sittardse SECC (Sport Event Congrescentrum) is zondag gepresenteerd als eerste hoofdsponsor. Wie de andere drie zijn is nog niet bekendgemaakt. De bijdrage per hoofdsponsor zal niet boven de 100.000 euro liggen.
Office Centre is de nieuwe hoofdsponsor van FC Groningen. Office Centre heeft zich voor twee jaar plus optie van 1 jaar aan de club verbonden. Het bedrijf in kantoorartikelen volgt daarmee het Groningse bedrijf Payt op, dat twee jaar lang hoofdsponsor was. Payt verhuist komend seizoen naar de rug van het shirt. Payt betaalde gemiddeld 1,2 miljoen. Het bedrag van Office Centre zal op hetzelfde niveau liggen.
Drie bedrijven zijn in de Eredivisie zowel de hoofdsponsor van de club als de naamgever van het stadion. Cars Jeans is in ieder geval tot en met medio 2022 hoofdsponsor van ADO Den Haag en tevens de naamgever van het stadion. De totale bijdrage van Cars Jeans kan geschat worden op 650.000 euro. De samenwerking tussen ADO Den Haag en Venéco werd in mei uitgebreid van mouwsponsor tot rugsponsor. Het ICT-bedrijf gaat de club ondersteunen bij ‘het nieuwe werken’. Ook Munt Hypotheken staat sinds halverwege vorig seizoen op de rug van de Hagenaars.
Bij AZ loopt de samenwerking met AFAS nog tot medio 2022. AFAS is sinds 2010 hoofdsponsor van de club en naamgever van het stadion en het AFAS Trainingscomplex in Zaandam. AFAS betaalt in totaal 2,5 miljoen voor de sponsoring van de club.
Asito en Heracles Almelo gaan tot minimaal 1 juli 2029 met elkaar door. De schoonmaakorganisatie verlengde het huidige hoofdsponsorschap voor de duur van tien jaar en werd met ingang van 1 juli ook voor die periode naamgever van het stadion van Heracles Almelo, dat Erve Asito gaat heten. In totaal betaalt Asito naar schatting 1,2 miljoen euro voor de partnerships.
Hitachi Capital Mobility (voorheen NoordLease) staat ook dit seizoen op het shirt van FC Emmen. Privelease, onderdeel van Hitachi, staat op de rug. De totale bijdrage is naar schatting 300.000 euro. Rabobank Emmen-Coevorden is de sponsor van het stadion dat daarmee de naam De Oude Meerdijk heeft gekregen.
De samenwerking tussen PEC Zwolle en hoofdsponsor Molecaten loopt in ieder geval tot medio 2020. Molecaten, met campings en vakantieparken door heel Nederland, in Europa en lodges in Afrika, siert voor zo’n 5 ton per jaar sinds 2015 de voorkant van het PEC Zwolle-tricot. Op de achterkant van het shirt staan Consolid en Travelbag. Het stadion van PEC Zwolle heet MAC³PARK stadion.
Zorg van de Zaak, een netwerk van bedrijven op het gebied van bedrijfszorg, leefstijlzorg en medische zorg, en FC Utrecht hebben nog een sponsorovereenkomst tot medio 2020. De bijdrage van Zorg van de Zaak ligt op 1,2 miljoen euro.
Seacon Logistics verlengde in 2018 het hoofdsponsorcontract met VVV Venlo met drie jaar. Bovendien werd een optie voor nog eens twee seizoenen in de nieuwe overeenkomst opgenomen. De stadionsponsoring is met ingang van 14 januari 2019 van Seacon overgegaan naar Covebo. Het stadion van VVV-Venlo heet daarmee Covebo Stadion - De Koel. Het contract met de uitzendorganisatie loopt tot en met seizoen 2020-2021. Naast de andere shirtsponsors Viking en Covebo, die een doorlopend contract hadden, heeft VVV ook Holbox, ACS Cleaning en Personato voor één extra jaar als sponsor op het shirt vastgelegd.
Het logo van Destil, een groothandel voor de bouw en industrie en waarvan het hoofdkantoor in Tilburg is gevestigd, staat ook dit seizoen op het shirt van de Tricolores. Daarnaast zal Logistic Force dit seizoen naast Destil en Brussels Airport als shirtsponsor te zien zijn op de wedstrijdtenues van Willem II. Het logo van de HR-dienstverlener zal op de rugpositie prijken. Destil betaalt naar schatting 4 a 5 ton per jaar.
GroenLeven stopte na twee jaar als hoofdsponsor van SC Heerenveen. Het bedrijf zou zich niet kunnen vinden in de voorwaarden die de club en Sportstad hebben gesteld. Het bedrijf gaat de komende drie jaar wel verder als sponsor. Sc Heerenveen is van mening dat het shirt meer moet opleveren dan de 500.000 euro die GroenLeven betaalde. De club is ook aan het onderzoeken of een bedrijvenpool shirtsponsor wil worden volgens het Brainport Eindhoven model van PSV. Tot er een nieuwe hoofdsponsor is speelt Heerenveen met het logo van goed doel KiKa voorop het shirt. Het contract met rugsponsor Kroon Vleeswaren loopt tot 30 juni 2021.
Ajax en hoofdsponsor Ziggo hebben in juni de bestaande sponsorovereenkomst tussentijds opengebroken en met 2 jaar verlengd. De vernieuwde en opgewaardeerde overeenkomst loopt tot en met 30 juni 2022. Daarnaast is een optie opgenomen voor een verdere verlenging tot en met 30 juni 2024. Ziggo is tevens hoofdsponsor van Ajax eSports. In het nieuwe contract gaat de vaste sponsorfee, die eerst 8 miljoen bedroeg (exclusief het eSports-contract), omhoog. De variabele bonus van maximaal 2 miljoen wordt iets kleiner. In totaliteit gaat de sponsorbijdrage omhoog. Ziggo krijgt in ruil meer 'hedendaagse' rechten om te activeren. Ajax is sowieso goed bezig op de sponsormarkt. Met AB InBev werd de samenwerking met Jupiler ingeruild voor een verlengd en verbeterd contract met Budweiser. Het verbeterde contract met adidas ging per 1 juli in en ook de samenwerkingen met CST en Iconix werden opgewaardeerd en/of verlengd.
Droomparken maakte na een jaar sponsoring van Vitesse de switch naar Feyenoord waar het de komende twee jaar op het shirt staat. Bij de Rotterdammers kwam het shirt vrij omdat Greenchoice, de nieuwe eigenaar van hoofdsponsor Qurrent, besloot het energiebedrijf na twee van het vierjarig contract van het shirt te halen. Stichting DOEN, de toenmalige aandeelhouder van Qurrent en gefinancierd door de Nationale Postcode Loterij, heeft de sponsorverplichting die loopt tot seizoen 2020/2021, gegarandeerd. De financiële constructie is niet helemaal duidelijk, maar Droomparken kan door de garantstelling ‘goedkoop’ (voor circa 2 miljoen euro) bij Feyenoord instappen.
PSV heeft met ingang van dit seizoen gekozen voor een innovatieve, vernieuwende samenwerking met het bedrijfsleven. ASML, Philips, High Tech Campus Eindhoven, VDL Groep en Jumbo Supermarkten verbinden zich onder de naam Metropoolregio Brainport Eindhoven als premium partner aan PSV. De afspraak is voor onbepaalde tijd, maar bestaande afspraken met bedrijven (zoals met Philips) zijn in de nieuwe samenwerking opgenomen. De inschatting is dat per bedrijf 1,5 miljoen wordt betaald. Philips blijft met zijn badge op de arm en naamgever van het Philips-stadion en betaalt meer. De huidige hoofdsponsor Energiedirect.nl verhuist naar de rugzijde van het shirt.
Overigens zal Commercieel Directeur van PSV Frans Janssen op het aanstaande Sponsorreport Jaarcongres tijdens een interactieve thematafelsessie uitgebreid ingaan op de achtergronden van dit sponsorship. Meer informatie vind je hier.