Wereldwijde sportsponsormarkt bedraagt 30,87 miljard

De wereldwijde sportsponsormarkt bedraagt 30,87 miljard. Verreweg het grootste deel van dat sponsorgeld (93%) gaat naar mannensport en daarbij met name naar mannencompetities en –teams, die gezamenlijk $ 19,1 miljard voor hun rekening nemen. Vrouwensportcompetities en teams ontvangen slechts $ 0,06 miljard. Dat concludeert onderzoeksbureau Statista.

De verhouding ligt iets gunstiger bij bonden en federaties, maar vrouwelijke atleten ontvangen slechts $ 0,15 miljard aan sponsorgeld tegenover $ 1,9 miljard voor mannen. Roger Federer is de sporter die het meeste sponsorgeld ontvangt ($ 84 miljoen), gevolgd door Tiger Woods (54 miljoen) en Lebron James (53 miljoen). In de top 15 staat maar een vrouw, Serena Williams op de 15e plaats met 25 miljoen aan sponsorgeld.

Voetbal blijft met $ 12,84 miljard het meeste sportsponsorgeld ontvangen. Op de tweede plaats staat motorsport ($ 2,5 miljard) en op de derde plaats basketball ($ 2,48 miljard). Van de competities staat de Engelse Premier League met $ 1,9 miljard bovenaan, gevolgd door de NFL, de Amerikaanse Football League, met $ 1,1 miljard.

Europa is de grootste sportsponsormarkt met een aandeel van 37%. De VS zijn goed voor 29% van de markt. 19% gaat naar wereldwijde sportsponsoring, zoals de Olympische Spelen en het WK Voetbal.

Viceuze cirkel

Vrouwensportsponsoring zit volgens Statista in een vicieuze cirkel. De meeste competities op nationaal en internationaal niveau worden gedomineerd door mannen, waardoor mannelijke sporters en teams attractiever zijn voor sponsors dan vrouwensport. Daar komt bij dat vrouwelijke sportfederaties te weinig (financiële) middelen hebben om sponsors te werven en talent te ontwikkelen.
Doordat er te weinig geld en minder belangstelling is, zijn er geen mogelijkheden om marketinginitiatieven te ontplooien of lucratieve media-deals af te sluiten die de aandacht en bekendheid van vrouwensport zouden kunnen vergroten. Waardoor het niet mogelijk is om de sponsorinkomsten te vergroten en de cirkel te doorbreken.

Het hele onderzoek is hier te downloaden