Volgens SportBusiness Consulting is de waarde van wereldwijde sportmediarechten in 2018 gestegen naar $ 49.5 miljard. Dat is een groei met bijna 3 miljard vergeleken met 2017 ($ 46.87 miljard)
Het rapport van SportBusiness Consulting laat zien dat voetbal in zijn geheel verreweg het meeste geld oplevert met bijna 40% van de waarde van de sportmediarechten. De NFL is de meest waardevolle op zichzelf staande property met mediarechten ter waarde van $ 7.76 miljard.
Andere conclusies uit het rapport zijn:
* De top 10 proporties zijn goed voor 60% van de totale waarde aan sportmediarechten. De tien grootste sportmediarechtenmarkten zijn ieder goed voor meer dan $ 1 miljard.
* De top 10 grootste sporten halen voor het eerst ook ieder meer dan $ 1 miljard op, met name ook door een groei van de waarde van de mediarechten in cricket met 50%.
* De Olympische Spelen behoren niet meer tot de tien meest waardevolle sportproperties. Ze zijn ingehaald door zowel de Duitse Bundesliga als de Franse Ligue 1 vanwege de groei en steeds groter wordende dominantie van voetbal als het gaat om wereldwijde mediarechten.
* Het aandeel van de uitgaven aan sportrechten van digitale spelers op de markt is sinds 2016 verdrievoudigd.
Simon Cory-Wright, hoofd consulting bij SportBusiness, zegt over het rapport: “In het rapport hebben we dit keer geprobeerd naar een dieper niveau van analyses te kijken door twee focusgebieden toe te voegen. Een met betrekking tot de Amerikaanse sportmarkt en een tot de laatste ontwikkelingen in OTT. Dat geeft een nieuwe dimensie aan het 2018-rapport.”
Een samenvatting van het rapport is hier te downloaden.