Vertrouwen sponsorshipindustrie groeit sterk

De Europese sponsorshipindustrie laat in november het duidelijkste signaal tot dusver zien van een op handen zijnde herstel. Dat blijkt uit de nieuwste survey onder beslissers in sponsoring, uitgevoerd door de European Sponsorship Association.

In het zesde onderzoek sinds de pandemie, laat de Sentiment Tracker vertrouwen zien in alle delen van de sponsorindustrie, dat daarmee het hoogste niveau bereikt sinds het begin van Covid-19. Op een schaal van 1 tot 10 geven de respondenten een 6,7 aan, een significante stijging in vergelijking met de 6,2 uit het vorige onderzoek. De positiviteits-score is eveneens duidelijk hoger dan de voorgaande piek van de Sentiment Tracker na de eerste golf in juli.

Bedrijven en merken blijven met een 7,3 het meest positief over de algemene staat van sponsoring. Een stijging met 0,7 in vergelijking met het vorige onderzoek. Ook rechtenhouders zijn positiever geworden met een stijging van 5,8 naar 6,4. Het vertrouwen van bureaus blijft op een 6,4 staan. Er is verschil tussen het vaste land van Europa en het Verenigd Koninkrijk. In Europa stijgt het vertrouwen met 0,2 naar 6,3, in VK groeit dat van 6,2 naar 6,8.

Vaardigheden voor de toekomst

Een ander bemoedigend signaal is dat een duidelijke meerderheid van de ondervraagden erkent dat sponsorship zich verder moet ontwikkelen, en dat 55% zegt dat ze actief aan het zoeken zijn naar manieren om zichzelf en hun teams te scholen om op die manier beter antwoord te kunnen geven op toekomstige uitdagingen. De top 5 ‘vaardigheden voor de toekomst’ zijn daarbij Data en analyse, Innovatie, Meten, Content marketing en Creativiteit.

ESA-voorzitter Andy Westlake zei: “Deze laatste resultaten van ESA’s Sponsorship Sentiment Tracker laten duidelijk zien dat de Europese sponsorshipgemeenschap zich sterker voelt dan ooit en dat er een pad naar herstel is uit deze COVID-19-crisis. De snelle wetenschappelijke en medische vorderingen laten een licht aan het einde van de tunnel zien. Deze enorm positieve ontwikkelingen zijn een goed voorteken voor iedereen in sport en entertainment die zo’n moeilijk jaar hebben meegemaakt. Onze leden hebben in 2020 creatieve manieren ontwikkeld om de uitdagingen te lijf te gaan die sport en entertainment ondervonden. Ook is het goed om te zien dat sponsors nog steeds het meest positief zijn in onze industrie. En er signalen zijn dat vernieuwende merken in sponsoring blijven investeren.”

De Sponsorship Sentiment Tracker wordt sinds het begin van de coronapandemie uitgevoerd onder bijna 1000 beslissers in sponsoring om de staat van sponsoring in kaart te brengen.