Tom Dumoulin is de bekendste wielrenner van Nederland. Dankzij zijn successen in onder andere de Giro d’Italia, de Tour de France en het WK kent inmiddels 76 procent van de Nederlanders de Limburger. Nipt achter Dumoulin staat Marianne Vos. Driekwart van de Nederlandse bevolking kent haar. Opvallend is dat de renster een hogere marketingwaarde heeft dan Dumoulin. Dat blijkt uit onderzoek van Nielsen Sport.
De Tour de France is verreweg het meest bekende wielerevenement onder Nederlanders. 81 procent is bekend met de ronde. La Course was al drie van de vier keer een prooi voor een vrouwelijke Nederlandse wielrenner. Dat succes heeft zeker tot aandacht geleid, want inmiddels kent 30 procent van de Nederlanders La Course.
Dumoulin is niet alleen de bekendste Nederlandse man in het peloton, hij is tevens de wielrenner met de hoogste marketingwaarde. Nielsen Sports onderzocht ook de marketingwaarde van de renners. 1.000 Nederlanders beoordeelden de sporters op kenmerken als bekendheid, sympathie en betrouwbaarheid. Hieruit komt een N-Score, oftewel de marketingwaarde van een atleet, op een schaal van 0 tot 100.
Naast de kopman van Sunweb wordt de top-5 aangevuld met Bauke Mollema, Laurens ten Dam, Robert Gesink en Wout Poels. Dylan Groenewegen valt nog net buiten de top-5. 39 procent van de Nederlanders had voor de start van de Tour gehoord van de Amsterdamse sprinter. Dat percentage zal na zijn twee etappe-overwinningen van afgelopen week een flinke impuls krijgen.
De drie Nederlandse winnaressen van La Course genieten meer bekendheid dan Dylan Groenewegen. 3 op de 4 Nederlanders kent Marianne Vos, de eerste winnares van La Course by Le Tour de France. Zij doet dit jaar niet mee, in tegenstelling tot Anna van der Breggen en Annemiek van Vleuten. Met name Van Vleuten was de afgelopen weken volop in het nieuws met haar indrukwekkende zege in de Giro Rosa.
Qua bekendheid en marketingwaarde doen Marianne Vos en Tom Dumoulin nauwelijks voor elkaar onder. Beiden worden gezien als succesvol en een rolmodel. Vos scoort net iets hoger qua marketingwaarde.
Het grootste verschil is te zien op social media. Op de Twitter en Instagram-accounts van Dumoulin is amper activiteit, terwijl Vos haar volgers constant op de hoogte houdt. Op Instagram is Dylan Groenewegen echter de onbetwiste nummer één. Met 137.000 volgers doet hij het beter dan alle andere Nederlandse wielrenners. Wat zit er voor hem nog in het vat deze Tour?
De Nielsen N-Score geeft inzicht in de commerciële waarde van beroemdheden. Deze index meet de consumentenperceptie van een beroemdheid op verschillende kenmerken. Welke beroemdheid heeft volgens het publiek de grootste commerciële waarde?
1000 respondenten beoordelen atleten op dertien kenmerken zoals bekendheid, sympathie, rolmodel, betrouwbaarheid, succes en social media. Op basis van een door Nielsen ontwikkeld algoritme komt daar uiteindelijk per atleet een N-Score uit, die staat voor de commerciële waarde van de atleet. Bekendheid en sympathie zijn de kenmerken met de meeste invloed op de uiteindelijke N-Score. Degene met de hoogste N-Score wordt door het publiek gezien als het sterkste merk.
Voor meer info: Noor van de Kraats, noor.vandekraats@nielsen.com, tel. 06 - 232 739 48.