De wereldwijde bestedingen in sportsponsoring gaan dit jaar met 5% groeien en komen daarmee boven de $ 48 miljard. Het is de sterkste groei in tien jaar, en meer dan de groei in andere traditionele media. Dat blijkt uit de Global Ad Trends van WARC.
De groei naar $ 48,4 miljard wordt met name veroorzaakt door sponsorinvesteringen in aanloop naar de Olympische Spelen in Tokyo dit jaar. De spelen gaan naar verwachting $ 5.94 miljard aan sponsorinkomsten opleveren gedurende de huidige olympische cyclus, bijna het dubbele van de vorige cyclus. WARC denkt dat $ 1.95 miljard wordt besteed door wereldwijde Olympische partners zoals Coca-Cola en P&G. $ 3,33 miljard wordt opgebracht door nationale partners zoals Canon, Asahi en Fujitsu. Dat is vier keer meer inkomsten uit nationale partnerships dan bij Rio 2016.
Het rapport signaleert verder dat nationale properties onverwoestbaar gezond zijn. Noord-Amerika ziet een groei van 4.6% sinds 2011 naar $ 18,8 miljard in 2020. In de Verenigde Staten (goed voor 82.5% / $ 15,5 miljard van de markt) brandpartnerships met de National Football League (NFL), National Basketball Association (NBA) en Major League Baseball (MLB) verwachten een groei naar $ 3,97 miljard. Ongeveer een kwart van alle sponsorbestedingen. NFL sponsorships groeien naar $ 1,53 miljard in 2020 (plus 4.9% sinds 2019) terwijl MLB deals groeien met 5.6% naar $ 1,05 miljard in 2020. Sponsorships in de NBA groeien met 7.1% naar $ 1,39 miljard in het seizoen 2020/21.
De financiële sector is de grootste investeerder in sportsponsoring in de VS met $ 5,3 miljard in 2019, gevolgd door automotive ($ 2,4 miljard) en retail ($ 1,3 miljard). Telecom ($ 1 miljard), energie ($ 0,9 miljard), technologie ($ 0,7 miljard) en soft drinks ($ 0,7 miljard) volgen.
De verwachting is dat de Europese sponsormarkt dit jaar groeit met 5% naar $ 12,9 miljard. Duitsland is de grootste markt met $ 1,89 miljard, een groei met 4.4% in vergelijking met 2019. De Nederlandse sportsponsorbestedingen bedragen volgens de SponsorMonitor 434 miljoen euro. 38% Van de Europese sportsponsorships gaat naar rechtenhouders in voetbal. 10% wordt geïnvesteerd door sportkleding merken. Banken (5%), wedden (5%), automotive (4%), dranken (4%), software (3%) en verzekeringen (3%) volgen.
In Groot-Brittannië gaat een kwart van de bestedingen van wedbedrijven naar shirtsponsoring in de Premier League. Wedbedrijven investeren dit jaar £72.0 miljoen in shirtsponsoring.
In Azië krijgen de sportsponsorbestedingen een forse impuls door de komende Olympische Spelen. Chinese merken waren afgelopen jaren al actief bij de 2018 FIFA World Cup en de Winterspelen in PyeongChang in 2018. Ook de Rugby World Cup in Japan in 2019 was succesvol wat betreft sponsorwerving. De automotive sector is in Azië het sterkst vertegenwoordigd. Financiële dienstverleners, sportkleding en telecom volgen.
Merkinvesteringen in esports groeien in 2020 wereldwijd naar $ 795 miljoen. Driekwart daarvan komt uit sponsorships, zoals Nike dat een vierjarige shirtsponsordeal heeft gesloten met League of Legends Pro League (LPL) in China. Andere sponsors van de LPL zijn Doritos, Intel, HP, L’Oréal en Mercedes-Benz.
Het meten van de ROI van sponsorships blijft, ondanks de hogere investeringen, voor veel mensen in de sportsponsorindustrie een moeilijk punt. Een op de vier mensen heeft helemaal geen vertrouwen in het meten van ROI uit sponsoring. 70% heeft enigszins vertrouwen. Bureaus hebben het meeste vertrouwen in het meten van de performance van sponsorships, bedrijven het minst. Een op de vier rechtenhouders heeft geen vertrouwen in het meten van de ROI van sponsorships.
Het volledige rapport is verkrijgbaar voor abonnees van WARC. Andere belangstellenden kunnen hier een samenvatting downloaden.