Van alle Nederlandse supermarkten is Jumbo online de meest besproken supermarkt van 2015, zo blijkt uit een onderzoek van monitoringtool Buzzcapture. Belangrijke oorzaak is de sponsoring door Jumbo van de wieler- en schaatsploeg.
Wanneer ingezoomd wordt op de meest besproken onderwerpen van Jumbo komt direct de sportsponsoring boven. In 19% van alle berichten over Jumbo wordt gerefereerd aan de sportploeg Team LottoNL-Jumbo. Zoals bekend is Jumbo samen met Lotto sponsor van een schaatsploeg én een wielerploeg met dezelfde naam.
Vorige week donderdag werd Jumbo uitgeroepen tot Sponsor van het Jaar. Ook op de belangrijkste nieuwssites en social media wordt Jumbo vaker genoemd dan alle andere concurrenten. Met name omdat Jumbo in 2015 ook op een vervelende manier in het nieuws was vanwege een afpersingszaak. Daarbij werden zelfs bij twee Jumbo-vestigingen in Groningen explosieven geplaatst. De zaak over de afpersing met explosieven was goed voor 5 procent van de meldingen over Jumbo.
Zonder de sportsponsoring of wanneer de afpersingszaak niet aan de orde zou zijn geweest, werd Albert Heijn het meest besproken.
De combinatie van het schaats- en wielerteam maakt de sportploeg van Lotto NL-Jumbo uniek. Wanneer er puur gekeken wordt naar het aantal berichten in de periode van 1-9-2014 tot 1-12-2015 dat op ''open databronnen'' wordt gevonden van de belangrijkste sporters, wordt snel duidelijk dat Robert Gesink het meest wordt genoemd. Sven Kramer blijft met 'maar' 11% ook nog achter Wilco Kelderman.
Hierbij ligt de grote piek in de maand van de Tour de France. Daarbij moet aangetekend worden dat er rond dit evenement veel accounts live berichten plaatsten op social media en live blogs telkens werden geüpdatet. Maar ook op online nieuwssites tekent bovenstaande verhouding zich af.
In totaal zijn vanaf 1 januari 2015 bijna 800.000 berichten gevonden op online en social media over supermarkten. Hierbij werd Jumbo in 265.000 berichten genoemd (34% van het totaal) en Albert Heijn in 259.000 berichten (33%). Bij deze telling zijn berichten die de merken zelf geplaatst hebben op social media niet meegeteld.