Ook in 2017 zullen wereldwijd de uitgaven voor sponsoring met 4,5% groeien naar 62,8 miljard dollar. Dat blijkt uit het nieuwste, jaarlijkse, rapport van het Amerikaanse onderzoeksbureau IEG waarin vooruit wordt gekeken op het huidige jaar.
De groei is ongeveer net zo groot als in 2016 toen de sponsoruitgaven met 4,5% groeiden.In Noord-Amerika is de groei met 4,1% minder groot dan de wereldwijde groei. In Europa zou de groei 4,6% zijn, van 16 miljard naar 16,7 miljard dollar. De grootste groei vindt plaats in Azië, waar de sponsoruitgaven met 5,7% groeien naar 15,7 miljard dollar. Daarmee komen de sponsoruitgaven in die regio bijna op hetzelfde niveau als in Europa.
IEG waarschuwt wel dat er onder brand en corporate marketeers in de loop van het jaar minder bereidheid kan ontstaan om extra geld te investeren in partnerships. Een van de redenen is de groter wordende kloof tussen de verwachtingen van sponsors en de mogelijkheden van rechtenhouders om aan die verwachtingen te voldoen op het gebied van gepersonaliseerde marketingmogelijkheden die gebaseerd zijn op data van de consument, en van het creëren van waardevolle digitale content en platformen. Een andere onzekere factor is hoe de wereldwijde de lokale economische condities zich gaan ontwikkelingen in de nasleep van de Brexit, de verkiezing van Trump en andere geopolitieke zaken en die impact die dat heeft op marketinggelden, inclusief sponsoring en partnerships.
In de woorden van de wereldwijde This Year Next Year-vooruitzichten van GroupM: "Corporates are even more reluctant to make big investment decisions. Some of this is transitory (energy prices), some more enduring (China’s structural adjustment), some political (Brexit, European populism) and some simply because CFOs despair this grinding global recovery will ever reach ‘escape velocity.”