In 2019 kwamen de sponsorbestedingen in Nederland uit op € 780 miljoen, een stijging van 2,5% ten opzichte van een jaar eerder. Totdat het Covid19 virus wereldwijd toesloeg, stond de sponsorsector op het punt zelfs fors door te groeien naar het niveau van topjaar 2012. Dat blijkt uit de nieuwste SponsorMonitor 2020 van Respons in samenwerking met Sponsorreport.
In de periode 2012 tot en met 2017 daalden de bedragen. Na de voorzichtige stijging in 2018, zien we ook in 2019 groei. Die groei zou in 2020 – aangespoord door grote evenementen als Formule 1, EK Voetbal en de Invictus Games – doorzetten naar een niveau van € 820 miljoen. Het coronavirus heeft hier echter een dikke streep door gezet. Er wordt rekening gehouden met een derving van zo’n € 170 miljoen aan sponsorgeld en een uitkomst van ca € 650 miljoen. Voor dergelijke niveaus moeten we terug naar de jaren van voor de eeuwwisseling. En de verdere toekomst is ongewis.
De groei in sportsponsoring in Nederland in 2019 past in de wereldwijde stijging. Volgens Global Ad Trends van onderzoeksbureau WARC zouden de bestedingen in sportsponsoring dit jaar met 5% groeien en daarmee boven de $ 48 miljard komen. Dit is de grootste toename in tien jaar en meer dan de groei in andere traditionele media.
Ajax was in 2019 ‘hors categorie’ qua inkomsten. Niet alleen verdubbelde de omzet in het seizoen 2018-2019 naar € 200 miljoen, ook de sponsorinkomsten stegen naar een record van € 34,4 miljoen. Een stijging van € 4,3 miljoen. Ajax alleen is goed voor 5% van de totale sponsorbestedingen in Nederland. Het zijn vooral de grote voetbalclubs en Team Jumbo-Visma die in 2019 meer geld uit de sponsormarkt halen dan in 2018. Bij de ‘kleinere’ clubs en bij sportbonden blijft sponsoring lastig.
Op kunst & cultuurgebied zijn het Rijkmuseum en concert- en festivalorganisator MOJO de grote spelers. Het Rijksmuseum ontving in 2019 € 6,6 miljoen aan sponsoring, 9% van de totale inkomsten. Het grootste sponsorcontract buiten sport op jaarbasis is waarschijnlijk de sponsoring door Heineken van MOJO voor € 2,5 miljoen per jaar. De totale inkomsten uit sponsorwerving bij MOJO liggen naar schatting tussen € 7 en € 7,5 miljoen. Dit sponsorsucces van vorig jaar staat in schril contrast tot de realiteit van nu. MOJO kondigde recent een reorganisatie aan. Met een kleiner team werkt de concertpromoter aan alternatieve evenementen die momenteel wel mogelijk zijn, zoals de Larger than Live serie in de Ziggo Dome.
De bestedingen aan sponsoring van de 100 grootste sponsors bedragen in 2019 ruim € 280 miljoen waarmee ze verantwoordelijk zijn voor ca 35% van de totale sponsoruitgaven. De gemiddelde sponsorbestedingen van een Top 100 merk ligt op € 2,8 miljoen per jaar. Jumbo is dit jaar met stip de top 5 van grootste sponsors binnen gekomen. De supermarktketen verdubbelde haar bestedingen, onder ander door de bijdrage aan Team Jumbo-Visma flink te verhogen, toe te treden tot de premium partners van PSV en als een van vijf grote event partners van de Heineken Dutch GP.
Rabobank blijft met afstand de grootste sponsor van Nederland, hoewel het budget in 2019 licht afnam. Opvallend is dat in 2020 nagenoeg alle grote partnerships van Rabobank Nederland aflopen.
De SponsorMonitor toont en analyseert de uitgaven voor sponsoring in Nederland, geeft een overzicht en uitgebreide profielen van de grootste sponsors en analyseert de in 2018 afgesloten contracten. Verder heeft de SponsorMonitor een uitgebreid overzicht van de belangrijkste gebeurtenissen op sponsorgebied in het afgelopen jaar en bevat het de sponsorsurvey – het jaarlijkse ‘vinger aan de pols’-onderzoek en de verwachtingen voor het komende jaar. Meer informatie: