De omvang van de sponsormarkt bij grootschalige dance-evenementen in Nederland bedraagt in 2002 tussen de 2,3 en 2,8 miljoen euro.
Dat blijkt uit een onderzoek van KPMG in samenwerking met ID&T naar Dance in Nederland. Dance is goed voor een totaal omzet van 500 miljoen euro en levert 11.000 banen.
In het bedrag van 2,3 miljoen zijn bijdragen van mediapartners buiten beschouwing gelaten, evenals additionele bijdragen van 'hybride'-sponsors. Daarbij gaat het om bijvoorbeeld om extra bijdragen van bier- en frisdrankenmerken om op de betreffende evenementen producten te kunnen aanbieden.
KPMG constateert dat het reguliere bedrijfsleven de dance industrie gevonden heeft om door middel van sponsoring of het opzetten van eigen dance evenementen de naamsbekendheid en loyaliteit onder de groep jongeren van 15 tot en met 35 jaar te vergroten. "Dance is een prima communicatiemiddel om een relatief koopkrachtige doelgroep te bereiken voor een verscheidenheid aan producten en diensten", zo concludeert het onderzoek.
In 2001 vonden 32 grootschalige dance-evenementen plaats in Nederland, ruim 45% meer dan in 2000. 2002 laat opnieuw een stijging zien.