De sponsorinkomsten van de KNVB bedroegen in het seizoen 2003/2004 13 miljoen euro. Dat blijkt uit het jaarverslag dat de voetbalbond gisteren publiceerde.
Afgelopen seizoen had de KNVB 10 sponsors. Inmiddels hebben Shell en MasterCard de sponsoring beeindigd. De andere sponsors zijn Nationale-Nederlanden, Nike, Adecco, PricewaterhouseCoopers, Nuon, Heineken, ING en Staatsloterij. Versatel is onlangs als nieuwe sponsor getekend.
Wat de verschillende sponsors betalen staat niet het jaarverslag, maar naar schatting betaalt men circa 600.000 euro per sponsor. Nationale-Nederlanden betaalt als hoofdsponsor het dubbele. Nike zou als kledingleverancier in totaal goed zijn voor 6 miljoen euro aan inkomsten.
Het boekjaar 2003-2004 was in financieel opzicht een goed jaar voor de KNVB. Alleen al het EK in Portugal, waar Nederland de halve finales bereikte, leverde 11,3 miljoen euro aan inkomsten op. In totaal was Oranje goed voor ruim 25 miljoen euro. Met 2,5 miljoen euro leverde de play-offwedstrijd tegen Schotland in de Amsterdam Arena het meeste geld op. Daar stond 742 duizend euro aan kosten tegenover.
Henk Kesler, directeur betaald voetbal KNVB, sprak van 'een historisch resultaat'. "Je mag wel zeggen dat het Nederlands elftal de melkkoe van de KNVB is", erkende Kesler. "Oranje vormt 80 procent van ons budget."