De totale sponsorinkomsten van de 18 Eredivisieclubs kunnen dit seizoen, wanneer daar zowel echte sponsorinkomsten als inkomsten uit businessseats en VIP-boxen mee worden gerekend, worden geschat op 171,7 miljoen euro. Dat is ongeveer 5 miljoen minder dan een seizoen eerder. Dat blijkt uit het nieuwste overzicht dat SponsorReport heeft gepubliceerd met daarin de belangrijkste sponsors van de Nederlandse Eredivisieclubs.
In het seizoen 2015/2016 kwamen de totale sponsorinkomsten uit op 176,9 miljoen euro. Uit het begin dit jaar verschenen rapport ;‘Het Seizoen in Cijfers 2014/15’ van KNVB Expertise bleek dat de sponsorinkomsten van de Eredivisieclubs in dat seizoen uitkwamen op 173,7 miljoen euro. De huidige cijfers laten, ondanks een heel lichte daling, dus een vrij stabiele inkomensstroom uit sponsoring zien.
Opmerkelijk is dat komend seizoen maar liefst vijf clubs een energiebedrijf of daaraan gerelateerd bedrijf als hoofdsponsor hebben: FC Groningen (Essent), NEC Nijmegen (EnergieFlex), PSV (Energiedirect.nl), FC Twente (Pure Energie) en SC Heerenveen (GroenLeven). In de Jupiler League heeft bovendien Main Energie zich verbonden aan Almere City FC.
Grootste sponsor in de Eredivisie is Ziggo, dat jaarlijks tussen de 8 en 10 miljoen euro betaalt aan Ajax. Op de tweede plaats staat Energiedirect.nl, de nieuwe hoofdsponsor van PSV, dat ook een variabele bijdrage betaalt aan de Eindhovense club tussen de 6 en 7 miljoen. Derde is Opel en Feyenoord met een geschatte bijdrage van 4,5 miljoen euro.
De club met de hoogste sponsorinkomsten is Ajax dat behalve de pure sponsorinkomsten van 27,5 miljoen euro ook nog 10,5 miljoen euro uit VIP-boxen en businessseats haalt. De meeste clubs tellen de inkomsten uit reclame en businessseats overigens mee in hun sponsorinkomsten.
Eind dit jaar lopen de hoofdsponsorcontracten van 8 van de 18 clubs af waaronder die van Truphone en Vitesse, Opel en Feyenoord en Essent en FC Groningen. Opvallend is dat in tegenstelling tot andere jaren veel clubs hoofdsponsorcontracten hebben afgesloten voor een langere periode, zoals AFAS en AZ ( 6 jaar), Pure Energie en FC Twente (5 jaar), Asito en Heracles Almelo ( 5 jaar), DSW Verzekeringen en SVB Excelsior (3 jaar), Groen Leven en SC Heerenveen (3 jaar). Ook zijn er maar vijf clubs die dit seizoen met een nieuwe hoofdsponsor op het shirt staan. Bij de andere dertien clubs liepen de contracten door of werden ze verlengd. Ook daaruit blijkt een grote stabiliteit.
Het hele overzicht van alle sponsors van de Eredivisieclubs is te vinden in het nieuwe nummer van Sponsorreport.