De sponsorinkomsten van Ajax zijn in het boekjaar 2020/21 gedaald met € 6,9 miljoen naar € 27,7 miljoen. In totaal heeft Ajax afgelopen seizoen een nettoverlies van € 8,1 miljoen geleden, een verslechtering van € 28,8 miljoen ten opzichte van boekjaar 2019/2020. Ook AZ en Willem II laten forse daling van de sponsorinkomsten zien.
Het coronavirus heeft een grote impact gehad op het seizoen 2020/2021 laat Ajax weten. Doordat het merendeel van de wedstrijden zonder publiek zijn gespeeld is dit van invloed geweest op het financiële resultaat. De netto-omzet bedraagt daardoor € 125,2 miljoen, een daling van € 37,1 miljoen door lagere voetbalopbrengsten, vooral als gevolg van het spelen zonder publiek.
De partnershipomzet van Ajax bestaat uit inkomsten uit bedrijfssponsoring en is dit jaar gedaald met € 6,9 miljoen naar € 27,7 miljoen. De daling komt voornamelijk door de tegemoetkoming aan partners als het gevolg van het niet kunnen verlenen van toegang tot de wedstrijden. In de jaarrekening is een bedrag van € 3,0 miljoen opgenomen ten aanzien van afspraken tussen Ajax en zijn sponsors om de sponsors te compenseren voor het verlies van hun associatierecht met Ajax als gevolg van niet met publiek gespeelde wedstijden of nog niet geleverde verplichtingen. Dit bedrag is op de sponsorinkomsten in mindering gebracht.
De partnerbijdrage van de shirtsponsors over 2020/2021 bedraagt € 9,4 miljoen (2019/2020 € 12,3 miljoen) oftewel 7,5% van de totale netto-omzet. De omzet partnerships bevat een bedrag van € 2,4 miljoen (2019/2020 € 3,6 miljoen) uit hoofde van opbrengsten die voortvloeien uit de ruil van goederen of diensten.
Met ingang van het seizoen 2020/2021 zijn nieuwe partnerships aangegaan met Acronis en Replay en vernieuwde contracten gesloten met onder meer Ziggo, ABN AMRO en de Vriendenloterij. Daarnaast is een internationale partnership aangegaan met Sharjah FC.
ABN AMRO was al langer hoofd- en shirtsponsor van de Ajax Vrouwen maar richtte zich sinds afgelopen seizoen voor honderd procent op de Ajax Vrouwen. Daardoor kwam er een plek vrij voor Acronis, die dit seizoen voor het eerst zichtbaar was als shirtsponsor van de Ajax-jeugd.
Nieuwe partnerships werden aangekondigd met onder andere Nouryon (per seizoen 2020-2021), M Line, STAAN en Coca-Cola (per seizoen 2021-2022). Bestaande partnerships met onder andere hoofdsponsor Ziggo, de VriendenLoterij, Mascot en EA werden verlengd en geïntensiveerd.
De inkomsten uit verkochte business-seats en skyboxen zijn gedaald met € 13,4 miljoen naar € 0,8 miljoen. In totaal zijn 3.843 kaarten verstrekt.
De televisie-inkomsten van € 11,7 miljoen zijn gestegen met € 1,5 miljoen met name door hogere televisie-inkomsten uit de Europese competities. De inkomsten uit merchandise is, ondanks tijdelijke sluitingen van de fysieke winkels, gestegen met € 2,7 miljoen naar € 21,6 miljoen voornamelijk als gevolg van de herintroductie van het derde tenue.
De bijdrage van inkomsten uit transfers van spelers is € 86,1 miljoen, met name als gevolg van de transfers van Donny van de Beek naar Manchester United FC, Sergiño Dest naar FC Barcelona, Hakim Ziyech naar Chelsea FC en Lassina Traoré naar FK Shakhtar Donetsk.
De sponsorinkomsten van AZ Alkmaar en Willem II zijn in het seizoen 2020-21 als gevolg van corona fors gedaald. Bij AZ zijn de sponsorinkomsten met € 2,8 miljoen gedaald. Bij Willem II is sprake van een halvering van de inkomsten naar € 2,4 miljoen.
De impact van corona heeft een zware wissel getrokken op AZ en de AZ organisatie, laat AZ in het onlangs gepubliceerde jaarverslag weten. De netto omzet (exclusief transfers) is gedaald met € 8,8 miljoen van € 30,8 miljoen in 2019-2020 naar € 22,0 miljoen in 2020-2021. AZ Alkmaar heeft in het seizoen 2020-2021 een netto verlies geleden van € 0,8 miljoen. De netto sponsorinkomsten van AZ Alkmaar daalden afgelopen seizoen van € 3,2 miljoen naar € 436.000.
De forse daling komt met name doordat nagenoeg het gehele seizoen 2020-2021 is gespeeld zonder supporters en sponsors vanwege de corona maatregelen. Op de thuiswedstrijd tegen PEC Zwolle na, werd het hele seizoen zonder publiek gespeeld. Vanwege al deze beperkingen was de omzet uit business rooms/units, loge seats, business seats en overige wedstrijdgerelateerde sponsorfaciliteiten nagenoeg nihil.
AZ heeft de zomer van 2021 gebruikt voor de vernieuwing van de businessfaciliteiten. Zo zijn alle sponsorsseats vernieuwd en wordt de Dusseldorp BMW Lounge volledig verbouwd. Ook is het ereterras uitgebreid met circa 300 nieuwe seats.
De sponsorovereenkomst met shirtsponsor en naamgever van het stadion AFAS Software loopt door tot en met het seizoen 2021-2022. Momenteel zijn beide partijen met elkaar over de verlenging van de overeenkomst
In het seizoen 2020-2021 had AZ 11 strategische partners, te weten: AFAS Software, Nike, Amstel, Van Muijen Betonbouw, Cavallaro, Balans, Dusseldorp BMW, VHC Jongens, Vomar, Treffer en CTS Group. Kledingsponsor van AZ was in het seizoen 2020-2021 Nike. Deze overeenkomst loopt tot en met 30 juni 2025.
Willem II heeft het seizoen 2020-2021 afgesloten met een nettoverlies van 198.000 euro. Gezien het feit dat het een 'coronaseizoen’ betreft, wordt het verlies door Willem II als ‘relatief klein’ bestempeld. De sponsorinkomsten halveerden ongeveer van € 5 miljoen naar € 2,4 miljoen
Vergeleken met een normaal seizoen met volle tribunes daalde de omzet met € 6.5 miljoen. Dankzij steunpakketten van de overheid en de bereidheid van supporters en sponsors om hun bijdragen niet (geheel) terug te vragen (totaal: € 1.5 miljoen), is de schade beperkt gebleven, zegt Willem II.