Vorige week kwam in het nieuws dat Rwanda mouwsponsor wordt van de Engelse voetbalclub Arsenal. Politici zetten vraagtekens bij de sponsordeal, maar het effect op de economie van Rwanda is direct merkbaar volgens onderzoeksbureau Markteffect en sportmarketingbureau Triple Double.
Op de mouwen van de spelers van Arsenal komt de komende drie jaar de tekst ‘Visit Rwanda’ te staan. Met deze deal is naar verluidt 30 miljoen euro gemoeid (10 miljoen per jaar). Dit stootte tegen het zere been van verschillende politieke partijen. Zowel de regeringspartijen (VVD, D66, CDA en ChristenUnie) als de oppositie heeft naar aanleiding van dit nieuws om opheldering gevraagd bij Minister Kaag (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking). Onderzoeksbureau Markteffect en sportmarketingbureau Triple Double hebben onderzoek gedaan naar de mogelijke impact van deze spraakmakende sponsordeal.
Politici hebben vanwege het morele aspect wellicht minder oog voor de mogelijke positieve effecten van deze sponsordeal. Onafhankelijk onderzoekbureau Markteffect heeft een nationaal representatief onderzoek uitgevoerd onder ruim 450 Nederlanders naar de mogelijke effecten. Wat blijkt: waar de overweging van Rwanda als vakantiebestemming vóór de sponsordeal werd voorgelegd aan respondenten nog 4% was, gaf 12% van de respondenten aan Rwanda eerder als vakantiebestemming te overwegen nádat de deal kort toegelicht werd. De overweging is dus drie keer zo hoog als gevolg van de sponsordeal, die pas vanaf het volgende voetbalseizoen ingaat. Daarnaast kan de deal helpen om het imago van Rwanda te verbeteren, aangezien op dit moment slechts 12% van de Nederlanders aangeeft een (zeer) positief beeld van het Afrikaanse land te hebben. Arsenal heeft, los van de bekendmaking, nog geen enkele uiting van het sponsorschap getoond. Deze sponsordeal staat dus nog in de kinderschoenen, maar lijkt vruchten af te kunnen gaan werpen.
De mogelijke effecten van de sponsordeal worden onderschreven door Edgar de Beule, directeur van Markteffect: ‘’Op dit moment hebben we slechts het bereik van de sponsordeal in Nederland gemeten, terwijl Arsenal natuurlijk een wereldwijd bekend merk is. Het valt het mij op dat een dergelijk effect bij campagnes zelden zo snel zichtbaar is, zeker als je kijkt naar de meer geaccepteerde media, zoals televisie, radio en abri’s. Het merk Arsenal is in staat om miljoenen, zo niet miljarden mensen ter wereld te bereiken en te verbinden.’’
De sponsordeal lijkt in potentie de toerisme-industrie van Rwanda substantieel te kunnen verhogen. Gezien het enorme, wereldwijde bereik dat de Premier League heeft (en dus ook Arsenal), is het aannemelijk deze deal in staat is om het toerisme in Rwanda een impuls te geven. Het bereik van Arsenal zal alleen nog maar groter worden wanneer Arsenal er in slaagt om zich komend seizoen te plaatsen voor de Champions League. Arsenal verkoopt zo’n 1,2 miljoen shirts per jaar aan merchandising en heeft een groot aantal volgers op sociale media. Deze stellen Arsenal in staat om ook buiten de wedstrijden om een groot publiek aan te spreken.
Overzicht bereik Arsenal:
• Premier League: 79,5 miljoen per wedstrijd
• Facebook: 37,9 miljoen volgers
• Instagram: 11,1 miljoen volgers
• Twitter: 13,7 miljoen volgers
Dat de sponsordeal invloed kan hebben op de economie van Rwanda wordt ook bevestigd door Ruud van der Knaap, senior sportmarketeer bij sportmarketingbureau Triple Double: "Met de shirtsponsoring van Arsenal maakt Rwanda een gedurfde en spraakmakende keuze om het land te promoten. Ik ben ervan overtuigd dat het Rwanda gaat helpen om bekender en vaker overwogen te worden door internationale toeristen en bedrijven. De impact van deze bekendmaking in de media alleen al laat dat heel goed zien. Dat is de kracht van sport. Ik vind het heel lastig om te oordelen over de morele kant van deze deal. Ik neem aan dat Arsenal hier zelf goed naar gekeken heeft en een weloverwogen keuze heeft gemaakt om met Rwanda in zee te gaan.”
Gedurende het voetbalseizoen zal Markteffect een vervolgmeting uitvoeren om te bepalen of de sponsordeal tussen Arsenal en Rwanda ook daadwerkelijk effect heeft gehad op de toerisme-industrie en het imago van het land.