Onderzoeksbureau Markteffect en de opleiding SPECO Sportmarketing van Fontys Economische Hogeschool Tilburg zijn een bijzonder samenwerkingsverband aan gegaan met als doel te komen tot originele, goed onderbouwde sponsormatches.
Tweedejaars SPECO Sportmarketing studenten zijn een periode lang aan de slag gegaan met onderzoeksgegevens van Markteffect. Geen fictieve data en voorbeelden dus, maar real-life datasets per branche met gegevens over echte merken. Het project past perfect binnen het vernieuwde opleidingsprofiel van SPECO Sportmarketing, waarin co-creatie tussen studenten en partners uit het werkveld om vernieuwende concepten te ontwerpen, een belangrijk speerpunt is.
Voor Markteffect betekent de samenwerking met SPECO Sportmarketing wederom een voorbeeld van het combineren tussen onderwijs en bedrijfsleven. Danny Meulenbroeks, Research Manager bij Markteffect, verklaart: ‘’We zoeken graag de verbinding met het onderwijs en willen studenten graag laten zien welke vragen we met behulp van marktonderzoek kunnen beantwoorden. Een real-life dataset geeft ze de mogelijkheid om zelf aan de slag te gaan en zelf verbanden te leggen. Zo ervaren studenten dat onderzoek méér is dan alleen een set vragen met bijbehorende antwoorden, maar dat belangrijke marketingvraagstukken worden opgelost met inzichten uit marktonderzoek. En zo ook bij sportsponsoring: wat levert een sponsorship onderaan de streep eigenlijk op? Dit soort onderzoeken voeren wij uit voor bijvoorbeeld PSV en Ajax en met behulp van een real-life dataset zien zij wat onderzoek hierin voor een rol speelt."
Markeffect heeft voor dit project gegevens over onder andere mediagebruik, merkpositie, sportinteresse en sponsorfit verzameld bij in totaal 2.400 respondenten, verdeeld over zes branches. Hierbij werden per branche toonaangevende merken, zoals Heineken, Volkswagen, de Staatsloterij en Albert Heijn en hun sponsoractiviteiten bekeken. De studenten maakten kwantitatieve analyses voor een van de onderzochte merken vanuit de vraag; welke sport(en) en sponsorobjecten passen goed bij het merk? Daarnaast was hun opdracht om een sponsoractivatieplan voor het betreffende merk te ontwerpen en te presenteren. Pieter van Gestel, tweedejaars student SPECO Sportmarketing: “Het project typeert zich doordat het hele sponsorproces word doorlopen van onderzoek tot aan creatief concept en de uitwerking van de activatie. Van dit project heb ik geleerd hoe je een sponsor en een sponsorobject aan elkaar koppelt waarbij de sponsordeal voor beide partijen voordelen moet hebben.”
"Het kennismaken met echte onderzoeksdata was een uitdagende en leerzame exercitie voor de studenten en levert waardevolle ervaring op voor het werkveld", aldus Rick van Iwaarden, tweedejaars student SPECO Sportmarketing: “Om met zo’n databestand aan de slag te gaan keek ik al direct naar uit. Aan de hand van de data analyses maken en hier vervolgens conclusies uit trekken vond ik het leukste en leerzaamste om mee bezig te zijn. Persoonlijk heb ik weer meer geleerd over het werken met data en hoe je het beste de juiste en meest belangrijke informatie hier uit kan halen. Ook het maken van een report aan de hand van data vond ik erg interessant om zo je plan en uitvindingen te ondersteunen.”
Het project wordt vanaf april nog een keer uitgevoerd, maar dit keer door de eerstejaars studenten van SPECO Sportmarketing.