Ondanks veel mediabudget is de merkbekendheid van de nieuwe spelers op de online kansspelmarkt relatief laag. Ook is er een achterstand op hoe ze scoren op betrouwbaarheid. Dat concludeert DVJ Insights na onderzoek onder 1700 mensen. "Met de legalisering van online kansspelen en het adverteren hiervoor hebben zij een enorme kans om in een korte tijd veel naamsbekendheid en betrouwbaarheid te verwerven", aldus het onderzoek.
Aangezien het online aanbod wordt aangevoerd door een aantal grote aanbieders, zijn verschillen in geholpen naamsbekendheid onder de bestaande aanbieders van online kansspelen over het algemeen niet erg groot. Het verschil ligt vooral op het gebied van toegankelijkheid, merkbekendheid en vooral betrouwbaarheid.
De relatieve lage merkbekendheid is opvallend omdat DVJ Insights constateert dat sinds de legalisering van de online kansspelmarkt per 1 oktober 2021 de reclamebestedingen van gokbedrijven door het dak zijn geschoten. Zo is er een gemiddelde verdubbeling te zien van de mediabestedingen van de onlinekansspel aanbieders sinds oktober vorig jaar.
De drie bestaande aanbieders Nationale Postcode Loterij, Holland Casino en TOTO scoren het hoogste qua merkbekendheid, gevolgd door Unibet en Bwin die momenteel nog niet op de Nederlandse markt actief zijn.
Lucas Hulsebos, CEO DVJ Insights: “Bestaande aanbieders hebben een voorsprong vanwege hun merkbekendheid bij de consument. Verwacht wordt dat nieuwe spelers in de markt een enorme kans hebben om in een korte tijd veel naamsbekendheid en betrouwbaarheid te verwerven”.
Grafiek 1: Geholpen merkbekendheid van aanbieders van online kansspelen
Grafiek 2: Imago op ‘betrouwbaarheid’ van enkele aanbieders van online kansspelen
Een aantal meer bekende bestaande partijen zoals Unibet, Bwin en Betsson komt pas in de loop van dit jaar op de markt. Omdat deze partijen zich in het verleden zonder Nederlandse vergunning op de Nederlandse spelers hadden gericht, moesten deze aanbieders voorlopig per direct hun aanbod stopzetten en kwamen ze op een strafbankje te zitten. De huidige toename van advertenties voor online kansspelen is dan ook nog maar het begin, ook omdat deze grote spelers nog in afwachting zijn van een vergunning, stelt het onderzoek.
"Op dit moment zien we al een gemiddelde verdubbeling van media-uitgaven (TV, radio, print). Werd er in de periode voor 1 oktober gemiddeld ongeveer 1,5 miljoen euro per week uitgegeven aan media, vanaf week 39 verdubbelde dit ruimschoots naar gemiddeld 3,5 miljoen per week. De ingezette lockdown laat de onlinekansspelenmarkt fors groeien, zeker nu er bij een tiental aanbieders legaal gespeeld kan worden én hier hevig voor wordt geadverteerd."
Volgens de onderzoekers zal de mediastrijd de komende tijd naar verwachting aanzienlijk toenemen met alle reacties vanuit belangengroepen die hierbij horen, vooral gezien het risico op verslaving. "Aangezien een aantal grote spelers de komende maanden nog gaan starten, moeten de eerstvolgende maanden zelfs nog worden gezien als een aanloopperiode", stellen de onderzoekers. "Terwijl vanuit de politiek nu de roep komt dat de media en spelersgroei doorslaat. De onlinekansspelenmarkt is een uitermate interessante markt die volop in beweging is. De regels van het spel moeten tijdens de rit verder worden bepaald en de marktpartijen zullen het allerbeste naar boven moeten halen om onderscheidend te zijn."
Grafiek 3: Wekelijkse mediabestedingen onlinekansspel aanbieders 2e helft 2021 (TV, radio, print, exclusief online). (Bron: Adfact)