Real Madrid is met een waarde van 3,478 miljard euro de meest waardevolle club van Europa. Ajax staat 23e . Dat blijkt uit de Football Benchmark van KPMG naar de ondernemingswaarde die de 32 belangrijkste clubs in Europa vertegenwoordigen.
De Spaanse club blijft daarmee Manchester United voor. De waarde van de Engelse voetbalclub steeg met iets meer dan 4% tot € 3,342 miljard. Barcelona klom naar de derde positie ten koste van Bayern München. De Catalaanse club steeg ruim 19% in waarde en is nu € 3,193 miljard waard. Bayern München volgt met € 2,878 miljard.
Gezamenlijk waren de 32 clubs tot het uitbreken van de corona crisis € 39,7 miljard waard, een stijging van 12% ten opzichte van 2019. Toen bedroeg de totale waarde € 35,6 miljard. Ajax bezet op de ranglijst een 23e positie met een waarde van € 432 miljoen, een stijging van 37% vergeleken met 2019.
“Sinds 2016 is de gezamenlijke waarde van de 32 clubs met 51% toegenomen”, zegt Paul Adriani van KPMG’s Sports Advisory Practice. Adriani: “De inkomsten uit de verkoop van televisierechten zijn sinds 2016 met explosief toegenomen, met 65%. De inkomsten uit de wedstrijden zijn de afgelopen vijf jaar met 22% gestegen. De commerciële inkomsten, zoals sponsoring en merchandising, stegen met 39%. Het is opvallend dat 25 van de 32 clubs laten zien dat zij de afgelopen jaren minder afhankelijk zijn geworden van de inkomsten uit thuiswedstrijden. Dat is een positieve ontwikkeling gezien het feit dat deze bron van inkomsten het meest getroffen wordt door de corona crisis.”
Adriani constateert dat de Europese voetbalindustrie als gevolg van de corona maatregelen in een hele lastige situatie verkeert. Adriani: “Nu de clubs niet in staat zijn te spelen, lopen zij alle vormen van inkomsten mis, uit wedstrijden, uit merchandising en uit verkoop van televisierechten. En de verwachte daling van de inkomsten uit de transfers van spelers gaat ook gevolgen hebben voor de financiële prestaties van de clubs. Juist deze inkomsten waren de afgelopen jaren bepalend voor de groei en het succes van veel clubs in Europa. Door het niet verspelen van wedstrijden zijn de inkomsten van de clubs fors gedaald. Dat geldt echter niet voor de spelerssalarissen. De winstgevendheid staat dus enorm onder druk en leidt bij veel clubs tot liquiditeitsproblemen. En de onzekerheid over een mogelijke hervatting van de competitie en de gevolgen die het niet uitspelen van de verschillende competities heeft voor de financiële positie baart veel clubs zorgen. De waarde van de clubs zal er vanaf nu dan ook heel anders uitzien, ook al hebben veel clubs de spelerssalarissen en andere kosten naar beneden bijgesteld.”
Uit het onderzoek van KPMG blijkt dat Olympique Lyonnais sinds 2016 de meeste groei in waarde heeft gerealiseerd. De waarde van de Franse club steeg van € 186 miljard in 2016 tot € 543 miljard op het moment dat de corona crisis uitbrak. Dit is een toename van 193%. Adriani: “Vooral de bouw van een nieuw en groter stadion heeft hieraan bijgedragen. Meer toeschouwers zorgden er de afgelopen vijf jaar voor dat de inkomsten uit het stadionbezoek met 365% toenamen. Ook de regelmatige deelname aan de competities van de UEFA heeft de club wat dat betreft geen windeieren gelegd. De transferopbrengsten die de club realiseert zijn echter uitzonderlijk. In de afgelopen vijf jaar is Olympique erin geslaagd om € 202 miljoen te verdienen aan de verkoop van spelers. Dat is het hoogste bedrag van alle 32 onderzochte Europese topclubs.”
Real Madrid is met 240 miljoen volgers ook de club met de meeste volgers op social media. Ajax staat na Inter Milan tweede op de lijst van de clubs die de afgelopen vijf jaar de grootste procentuele groei op social media hebben laten zien. Ajax wist een groei van 201% te realiseren op social media. Volgens KPMG met name door het succesvolle Champions League optreden van de club.
Het KPMG rapport is hier te downloaden