PepsiCo was ook in 2014 de grootste sponsor in de Verenigde Staten. De lijst van bedrijven die meer dan 15 miljoen dollar uitgeven aan sponsoring groeide met vier naar 107. Dat blijkt uit de jaarlijkse uitgave-analyse van grootste sponsors door IEG.
PepsiCo besteedt naar schatting tussen de 355 en 360 miljoen dollar aan sponsoring. Anheuser-Bush InBev steeg naar een tweede plaats met een budget tussen de 300 en 305 miljoen dollar. Daarmee verdrong het Coca-Cola dat nu derde staat. De groei kwam onder andere tot stand via een sponsorovereenkomst met SFX Entertainment, eigenaar van ID&T.
In de top 5 staan verder Nike en General Motors. Brouwer MillerCoors kwam de top tien binnen ten koste van Verizon Communications. De andere negen bedrijven bleven onveranderd, afgezien van wat positiewisselingen.
Voor het tweede opeenvolgende jaar was er geen bedrijf uit de top 10 dat minder geld aan sponsoring besteedde. Opvallend is verder dat de eerste elf bedrijven uit maar vier sectoren komen: dranken, automotive, sportkleding en telecom. Samsung is een van de grootste stijgers in de lijst. Het bedrijf tekende tal van nieuwe partnerships, waaronder de titelsponsoring van de World Surf League en een partnership met AEG.
In totaal staan er tien nieuwe bedrijven in de lijst van 107 bedrijven waaronder Bose, Mondelez, Kraft Foods, Rolex en Lenovo. Van de bedrijven met een Nederlands tintje staat Shell op de 40e plaats met een budget tussen 40 en 45 miljoen dollar en Unilever Amerika op de 56e plaats met 30 tot 35 miljoen.
De top 5
1. PepsiCo 355 - 360
2. Anheuser-Bush 300 - 305
3. Coca-Cola 290 - 295
4. Nike 260 - 265
5. General Motors 190 - 195
In het augustusnummer van Sponsorreport is een uitgebreidere lijst te vinden. De totale lijst is te krijgen via www.sponsorship.com