Omzet Ajax meer dan verdubbeld naar € 200 miljoen

De omzet van Ajax is in het afgelopen boekjaar meer dan verdubbeld naar € 199,5 miljoen euro. Uiteraard zijn hier voor een groot deel de inkomsten uit de Champions League verantwoordelijk voor, maar ook de sponsorinkomsten stegen naar een record van € 34,4 miljoen. Een stijging van € 4,3 miljoen.

De sponsorinkomsten zijn gestegen door nieuwe sponsoren zoals bijvoorbeeld Iconix, verbeterde contracten, bonussen als gevolg van de sportieve prestaties en vergrote inkomsten door samenwerkingen met internationale partners zoals het Chinese Guangzhou R&F FC.
Op zakelijk gebied waren alle business, field en skybox seats al in de zomer van 2018 uitverkocht, waardoor daar ook een stijging van € 2.4 miljoen is gerealiseerd. Los van kaartverkoop voor Eredivisie en Champions League stijgen de (sportief onafhankelijke) commerciële inkomsten daarmee met nog eens € 14 miljoen naar in totaal € 48,4 miljoen.
De stijging in de omzet van merchandisingartikelen bedraagt € 7,1 miljoen van € 14,1 miljoen naar € 21,2 miljoen door hogere verkoop van de uit- en thuiscollectie adidas en door de opening van het filiaal Kalverstraat. Ook in het buitenland werden veel meer Ajax-shirts verkocht.

De televisie-omzet, bestaande uit televisie- en internetinkomsten, bedroegen € 10,6 miljoen. Dat is een daling van € 0,8 miljoen. Oorzaak is de televisieopbrengsten uit de nationale competities die met € 1,6 miljoen zijn gedaald naar € 8,2 miljoen door lagere televisieopbrengsten van Ajax Cape Town. De Europese televisieopbrengsten zijn gestegen met € 0,8 miljoen naar € 1,4 miljoen.
Met afrrek van alle kosten, met name salarissen, maakte Ajax 51,9 miljoen winst.


Eerder vandaag maakte ook PSV bekend dat de sponsorinkomsten zijn gestegen. Bij PSV zijn de totale commerciële inkomsten gestegen naar € 29 miljoen. Sec sponsorinkomsten stegen van € 16,5 miljoen naar € 18,3 miljoen euro.