De bestedingen van de non-spotmarkt zijn in 2017 gedaald naar 117 miljoen euro. Dit komt neer op een daling van 9%.
De totale TV-reclamemarkt is in 2017 uitgekomen op € 940 miljoen. Hiermee daalt de markt met 5,2% ten opzichte van 2016. De kijktijd is in 2017 gedaald met 3%, een daling die lager was dan in 2016. Mensen die online TV kijken, deden dat in 2017 meer dan in 2016. De online kijktijd onder de kijkers steeg met 8%. Het aantal TV-adverteerders is licht gestegen. De grootste nieuwkomer in 2017 was de supermarktketen Coop. Retail was opnieuw de grootste TV-branche. Dit zijn enkele uitkomsten uit het TV-Jaarrapport 2017 dat door Screenforce is gepubliceerd.
De TV-reclamemarkt is in 2017 in haar nieuwe definitie van TV en online video uitgekomen op € 940 miljoen. Hiermee laat zij een daling zien van 5,2% ten opzichte 2016. De spotmarkt is in 2017 uitgekomen op € 823 miljoen, een daling van 4,6%. De bestedingen van de non-spotmarkt zijn in 2017 gedaald naar € 117 miljoen. Dit komt neer op een daling van 9%.
Binnen zowel de spot- als de non-spotbestedingen liet online video een stevige groei zien ten opzichte van 2016.
Retail was in 2017 opnieuw de grootste branche op TV. In 2016 hebben zij de nummer 1 positie overgenomen van de Voedings- en Genotmiddelen branche. Nielsen rapporteert een bruto waarde van € 823 miljoen aan TV-campagnes voor de Retail branche in 2017, een stijging van 12,7% ten opzichte van 2017.
In 2017 registreerde Nielsen 202 e-commerce adverteerders in haar Ad Intel database. Deze adverteerders hebben in 2017 € 298 miljoen bruto geïnvesteerd in TV-campagnes. Een groei van maar liefst 22% ten opzichte van vorig jaar. Nielsen registreerde over 2017 388 nieuwe TV-adverteerders met een totale bruto TV-investering van € 262 miljoen. De grootse en meest opvallende nieuwkomer is Coop met een bruto besteding van € 37 miljoen.
De totale kijktijd is in 2017 met 3% gedaald naar 177 minuten per dag onder 6 jaar en ouder. Hierbinnen valt 13 minuten die we dagelijks naar andere TV-content kijken via aangesloten apparaten. Uit analyses van SKO blijk dat er nog eens 12 minuten gekeken wordt via andere aangesloten apparaten, die niet in de standaard kijktijd zit. Opgeteld kijken we derhalve 25 minuten per dag naar andere content, dan die van de TV-zenders. Dit is een stijging van 30% ten opzichte van 2016. De verklaring van deze groei zit vooral in het bekijken van content van VOD-platforms als Netflix, Videoland en YouTube via het TV-toestel.
Het aantal TV-adverteerders is in 2017 is gestegen ten opzichte van 2016. Wel adverteren zij met minder merken en gebruiken zij dientengevolge ook minder commercials. In totaal hebben 1.134 adverteerders TV ingeschakeld voor 1.860 verschillende merken. Hiervoor zijn 12.1237 verschillende TV-commercials ingezet.
Definitie van TV-reclame
De definitie van TV-reclame in publicaties van Screenforce is met ingang van 2016 aangepast aan de veranderingen in het TV-landschap. Omzetten die Screenforce rapporteert maken geen onderscheid meer in het scherm of wijze van inkoop. Het TV-toestel en het online device zijn samengevoegd, zowel in het SKO kijkonderzoek als in de definitie van de omzet.