De omvang van de non-spotmarkt bedroeg in 2019 € 95 miljoen. Dit is een stijging van 2,0% ten opzichte van 2018. De totale TV-reclamemarkt voor spot- en non-spotbestedingen is in 2019 uitgekomen op € 829 miljoen, een groei met 0,9% ten opzichte van 2018.
De groei liet zich gelden op zowel de TV-platforms van de broadcasters als op hun online video platforms. De kijktijd naar de TV-zenders (lineair en uitgesteld) was in 2019 gemiddeld 156 minuten per dag en is daarmee gelijk gebleven aan die van 2018. De TV-Schermtijd is met 4 minuten gestegen naar 192 minuten per dag. Dit zijn enkele uitkomsten uit het TV Jaarrapport 2019 dat op 9 maart door Screenforce is gepubliceerd.
De totale TV-reclamemarkt is in 2019 uitgekomen op € 829 miljoen. Hiermee is de markt gestegen met 0,9% ten opzichte van 2018, toen deze nog € 821 bedroeg. In 2019 hebben in totaal 1.067 adverteerders € 734 miljoen geïnvesteerd in spotcampagnes op de TV- en online videoplatforms van de Screenforce broadcasters. Hiermee is een groei gerealiseerd van 0,8% ten opzichte van 2018. De groei zat helemaal in de eerst helft van het jaar, welke met 2,3% steeg.
De omvang van de non-spotmarkt bedroeg in 2019 € 95 miljoen. Dit is een stijging van 2,0% ten opzichte van 2018. De groei van de non-spotmarkt komt voor het grootste deel uit het digitale domein. Hier was de groei 23,6%.
Net als in de afgelopen twee jaren was Retail de grootste TV-branche, gevolgd door de branche Voedings- en Genotmiddelen. Volgens de tellingen van onderzoeksbureau Nielsen investeerde de Retail branche in totaal € 922 miljoen bruto in spotcampagnes op het TV-platform.
Adverteerders hebben in 2019 voor een bruto waarde van € 4.108 miljoen geïnvesteerd. Procter & Gamble was in 2019 net als in 2018 de grootste adverteerder met € 91,5 miljoen, gevolgd door Unilever (€ 85,3 miljoen) op de tweede plek en Albert Heijn (€ 75,5 miljoen) op de derde plek.
De grootste TV-adverteerders zijn over het algemeen niet de grootste sponsors. In de Top 25 adverteerders staan maar vier bedrijven die ook in de top 25 van grootste sponsors staan: Jumbo, Nederlandse Loterij, KPN en Heineken.
Het WK Voetbal voor vrouwen trok in 2019 de meeste kijkers. Er keken 5,5 miljoen mensen naar de finale tussen de VS en OranjeLeeuwinnen. Wanneer we sport niet meerekenen is de Luizenmoeder in 2019 het TV-programma met de hoogste kijkdichtheid. De aflevering op 10 februari 2019 had gemiddeld 5,1 miljoen kijkers per minuut. Wanneer we naar het bereik van een programma kijken, dan tellen we het aantal mensen dat tenminste een minuut gekeken heeft. Vooral bij langere programma’s zien we dan dat het publiek nóg groter is dan bij kijkdichtheid. Met maar liefst 8,4 miljoen kijkers is de finale van het Eurovisie Songfestival het programma met het grootste bereik in 2019. De kijkdichtheid van het programma was 4,5 miljoen kijkers.