In de eerste helft van 2019 is de omvang van de non-spotmarkt gedaald van € 41 miljoen in de eerste helft van 2018 naar € 40 miljoen in de eerste helft van dit jaar. Dat blijkt uit het TV halfjaarrapport van Screenforce dat op 15 augustus is gepubliceerd.
De totale TV-reclamemarkt is in het eerste half jaar uitgekomen op € 394 miljoen. Hiermee is de markt gestegen met 0,5% in vergelijking met de eerste helft van 2018. Het grootste deel van de TV-reclamemarkt waarover Screenforce publiceert wordt gevormd door de spotbestedingen. In de eerste helft van 2019 is de spotmarkt uitgekomen op € 354 miljoen. Hiermee is een groei gerealiseerd van 1,2% ten opzichte van de eerste helft van 2018. Over het hele jaar 2019 verwacht Screenforce een groei van de spotmarkt tussen 1,5% en 2,0%.
Opvallend is dat de rol van de online platforms bij de non-spotbestedingen tweemaal zo groot is dan bij de spotbestedingen. In de eerste helft van 2019 bedroeg het aandeel van online in de non-spotbestedingen 9%, waar dit bij de spotbestedingen 4% was. Een mogelijke factor hierbij is de ontwikkeling van de investeringen in de social influencers via de platforms van RTL en Talpa. Deze zijn opgenomen in de non-spotbestedingen.
In de eerste helft van 2019 hebben 831 adverteerders TV ingezet voor marketingcampagnes van in totaal 1195 merken. Net als in de eerste helft van 2018 was Retail ook in de eerste helft van dit jaar de grootste branche met een bruto mediawaarde van € 400 miljoen. Procter & Gamble was opnieuw de grootste TV-adverteerder met een bruto budget van € 40 miljoen.
Het TV halfjaarrapport 2019 is hier beschikbaar.