De non-spotbestedingen groeiden in de eerste drie kwartalen van 2019 met 2,2% naar €59 miljoen. De spotbestedingen groeiden in die periode met 1,3% en kwamen uit op € 508 miljoen. Dat blijkt uit onderzoek van Screenforce. Voor beide categorieën geldt dat het grootste deel van deze groei komt uit de online video platforms van de Screenforce zenders.
De totale TV-reclamemarkt is over de eerste drie kwartalen van 2019 daarmee uitgekomen op € 567 miljoen. Hiermee is de markt gestegen met 1,4 % in vergelijking met dezelfde periode in 2018. Naast de stijging voor non-spot zit de groei in alle andere vormen van TV-reclame: spotreclame, via het TV-platform als ook via de online videoplatforms van de Screenforce broadcasters.
De groei in bestedingen voor TV-spot is niet gerealiseerd door een toename in volume. Het aantal adverteerders en campagnes lag in de eerste drie kwartalen lager dan in dezelfde periode vorig jaar. Dientengevolge lag ook het aantal gerealiseerde GRP’s op de doelgroep 25-59 jaar lager dan in 2018.
De TV-SchermTijd is toegenomen met 2,7% naar 188 minuten in de eerste drie kwartalen van dit jaar. Met uitzondering van de leeftijdsgroep 20-34 jaar, is deze kijktijd gestegen in alle belangrijke doelgroepen. Het TV-toestel bereikt wekelijks 14,4 miljoen Nederlanders van zes jaar en ouder. Het bereik ligt hiermee op 91 %.