Uit onderzoek van REPUCOM blijkt dat Nike komend seizoen veruit de grootste kledingsponsor is voor de grote Europese voetbalcompetities bestaande uit Engeland, Duitsland, Spanje, Frankrijk en Italië. Het grootste sportmerk ter wereld sponsort maar liefst 26 clubs, adidas volgt met 18 clubs en Puma met 9 clubs.
Nike heeft een stevige dominantie bij de belangrijkste voetbalcompetities in Europa. In vier van de vijf competities sponsort Nike de meeste clubs. Alleen in Engeland sponsort adidas vijf clubs, Puma vier en Nike drie. In Duitsland sponsort Nike zes clubs, adidas vier en Puma twee. In Frankrijk sponsort Nike zes clubs, adidas vier en Puma twee. In Spanje sponsort Nike zes clubs, adidas vier en Puma één. In Italië sponsort Nike vijf clubs, adidas slechts één en Puma geen.
In de afgelopen jaren hebben Nike en adidas belangrijke stappen gezet en zijn steeds meer clubs gaan sponsoren. Nike steeg in negen jaar tijd van 12 clubs naar 26, adidas van 11 naar 18. Alleen in het seizoen 2012/13 was adidas groter dan Nike. Puma blijft achter en schommelt al jaren rond de 9 clubs.
De grootste clubs van Nike zijn FC Barcelona, Manchester United FC, Paris Saint-Germain FC, Juventus FC en FC Internazionale. In totaal omvat het een waarde van 125 miljoen euro per jaar.
De grootste kledingsponsorships van adidas zijn: RealMadrid CF, Chelsea FC, FC Bayern München, AC Milan en Olympique de Marseille. In totaal een waarde van 135 miljoen euro per jaar.
Nike heeft afgelopen seizoen twee gevoelige nederlagen geleden, Manchester United en Juventus spelen met ingang van het volgende seizoen (2015/16) in adidas.
Download hier Kit Supplier Report van REPUCOM