Riot Games, de publisher, ontwikkelaar en organisator van esports-toernooien voor League of Legends, is een samenwerking met onderzoeksbureau Nielsen aangegaan voor een uitgebreid, wereldwijd onderzoek naar de waarde van de sponsorships van het bedrijf.
De samenwerking moet Riot Games helpen in het aantonen van de waarde van de events voor de merken die momenteel overwegen om in sponsoring van League of Legends events te stappen. Daarnaast moet het inzicht geven in de waarde van de sponsoring voor de huidige sponsors.
Als onderdeel van de overeenkomst krijgt Nielsen toegang tot de opgetelde streaming kijkersdata van het bedrijf die Nielsen moeten helpen om tot een goede meting van de exposure van de merken te komen. De resultaten worden verwerkt in Nielsen’s Esport24 sponsorship waardebepalings-instrument.
Steeds meer merken stappen in esports om op die manier onder de aandacht van de moeilijk bereikbare groep van jong volwassenen te komen. Volgens Nielsen is afgelopen jaar een op de vijf fans esports gaan volgen en zegt bijna 60% van de Amerikaanse esports kijkers op Twitch dat ze geen televisie op wekelijkse basis kijken.
“Nu esports momentum wint onder brand managers en adverteerders is de noodzaak voor onafhankelijk onderzoek naar publiek en merk exposure essentieel”, zei Nicole Pike, Managing Director bij Nielsen Esports. “Met deze overeenkomst Hebben we de mogelijkheid om het Riot Games-platform in waarde uit te drukken en deze groeiende markt te valideren.”
Op het Sponsorreport Jaarcongres op 24 september wordt uitgebreid aandacht besteed aan esports en onderzoek met presentaties van Riot Games, 2Basics, Sanquin, Nielsen, edivisie en Lagardere esports. Kijk hier voor het hele programma en om in te schrijven.