Een nieuwe studie van Nielsen Duitsland onder decisionmakers in sportsponsoring laat zien dat men verwacht dat de sponsormarkt in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk opnieuw groeit. Grootste potentie wordt vooral gezien in eSports.
97% van de 264 ondervraagde beslissers uit de sport- en sponsoringindustrie zeggen dat ze komende jaren in sponsoring blijven investeren. 26% zegt dat de sponsorbestedingen daarbij zullen stijgen. Bij 18% is een daling van de financiële betrokkenheid in sponsoring in de komende jaren te zien.De meeste bedrijven sponsoren met als doelstelling een positieve imagotransfer die sportsponsoring oplevert (84%). Daarnaast blijft merkbekendheid een belangrijke doelstelling (80%).
Wat betreft activering van de sponsorships wordt de storytelling via digitale en social media steeds belangrijker. 89% ziet dat inmiddels als de belangrijkste vorm van activering tegenover 65% een jaar geleden. 95% van de ondervraagden verwacht dat die vorm van activering via mobiel internet als communicatiekanaal komende jaren alleen maar belangrijker wordt.De voornaamste sport qua sponsoring blijft voetbal (63%). Maar andere sporten halen in. Vooral basketbal, handbal en ijshockey worden door sponsors in toenemende mate als sponsorplatform gebruikt. Grootste groei zit echter in eSports. 61% van de ondervraagden verwacht dat eSports komend jaar verder aan belang wint.
Het complete onderzoek "Sponsor-Trend 2018" van Nielsen Sports is hier als download te vinden. Bron: Nielsen Sports / Sponsors