Nederlanders optimistisch over kansen Oranje

Zoals altijd zijn Nederlanders vrij optimistisch over de kansen van het Nederlands elftal op een groot voetbaleindtoernooi. 44% denkt dat Nederland de kwartfinale haalt. Dat blijkt uit onderzoek dat onderzoeksbureau Markteffect en Sponsorreport hebben gedaan.

Uit het onderzoek blijkt dat 44% van de ondervraagden denkt dat we in ieder geval de kwartfinale halen. De helft van die mensen gaat er van uit dat dat ook het eindstation is. 8% verwacht dat Nederland de finale haalt. 5% dat we die dan ook winnen!

Opvallend is dat er bij de beantwoording van de vraag eigenlijk nauwelijks verschillen zijn tussen sportliefhebbers en niet-sportliefhebbers. terwijl bij vragen over de bekendheid van sponsors en de animo om wedstrijden te bezoeken er soms wel sprake is van een verdubbeling. Oranje leeft breder dan alleen bij de pure voetballiefhebber?

Nederland heeft 700 miljoen euro voor de EK-titel

Uit onderzoek van ING blijkt dat Nederlanders gemiddeld 51 euro per persoon over hebben voor een EK-titel voor Nederland. In totaal vertegenwoordigt de titel daarmee een waarde van 700 miljoen euro. Deze EK-titel is voor de Nederlanders een stuk meer waard dan de vorige keer dat Oranje zich plaatste voor een eindronde. Bij het WK van 2014 hadden wij namelijk gemiddeld nog 39 euro over voor de eindzege. Marten van Garderen, econoom van het ING Economisch Bureau: “Wij hebben dit toernooi meer over voor de titel dan de vorige keer. We hebben dan ook twee eindtoernooien aan ons voorbij moeten laten gaan en zijn in de tussentijd, ondanks de coronacrisis, er in koopkracht op vooruitgegaan.”

Tijdens het komende EK denkt een op de elf (9%) meer uit te gaan geven, 3% verwacht de hand meer op de knip te houden. De verwachting is dat Nederlanders gezamenlijk gemiddeld ruim 45 miljoen uit aan Oranje artikelen gaan uitgeven. Dit jaar zullen we noodgedwongen de wedstrijden van Oranje veelal thuis op de buis kijken. Daardoor kunnen de uitgaven aan fan-artikelen die wij anders bijvoorbeeld in de kroeg zouden gebruiken, ook vrij bescheiden uitpakken.

Meer thuiskijken in plaats van buitenshuis betekent ook dat de cafés hun gebruikelijke impuls van een eindtoernooi (grotendeels) zullen moeten missen. Niet alleen voor cafés ziet deze voetbalzomer er anders uit, ook elektronicazaken hebben naar verwachting minder extra omzet dan normaal. Dat komt mede omdat zij vanwege de verschillende lockdowns vorig jaar al extra omzet hebben gedraaid.

Voor de omzet van de supermarkten lijkt extra thuiskijkers daarentegen gunstig.“Als honderdduizenden voetbalfans niet in de cafés of op pleinen met grote schermen terecht kunnen, maar noodgedwongen thuis gaan kijken, zullen nog meer hapjes en drankjes in de supermarkt worden gekocht. Dan kan dat per wedstrijd nog eens enkele miljoenen extra omzet in het supermarktlaatje brengen,” aldus Van Garderen. “Bovenop de extra omzet van zo’n 10 miljoen euro per wedstrijd, die een regulier eindtoernooi nomaliter oplevert.”