Muziekfestivals domineren nog altijd de festivalmarkt met een totaal bereik van 17,6 miljoen mensen, verdeeld over 688 festivals. Heineken is de grootste festivalsponsor.
In totaal bestond de festivalmarkt in 2017 uit 954 festivals met meer dan 3000 bezoekers, die samen 26,6 miljoen bezoekers trekken. In de provincie Noord- en Zuid Holland vinden de meeste festivals plaats. Beide provincies laten nog wel een lichte stijging zien in aantallen festivals, maar noteerden voor het eerst in jaren lagere bezoekaantallen. 13,4% van alle festivals vindt plaats in Amsterdam. De bezoekaantallen in provincies zoals Limburg, Noord-Brabant en Utrecht namen toe.
Het grootste entreeheffende festival blijft Amsterdam Dance Event, net als het jaar ervoor. Het vierjaarlijkse Wereld Muziek Concours/Parkstadfestival Limburg staat dit jaar op nummer twee op de ranglijst entreeheffende festivals. Verder blijft de volgorde van de top 5 festivals hetzelfde. Ook de Vierdaagsefeesten Nijmegen zien we wederom terug op nummer 1 vrij toegankelijke festivals. Ook aan de top 5 vrij toegankelijke festivals is weinig veranderd. De enige verandering aan de top 5 van dit jaar, is Rotterdam Unlimited en Pride Amsterdam, die van plek zijn gewisseld.
Heineken is de grootste festivalsponsor, gevolgd door Rabobank en Grolsch. Heineken is onder andere partner van Mojo Concerts (Lowlands, North Sea Jazz, Down the Rabbit Hole), ID&T (Mysteryland, Sensation) en Concert at Sea. De top 5 wordt volgemaakt door Jupiler en Coca-Cola. Bedrijven en instanties zijn goed voor 21,5 miljoen euro aan sponsorgeld. De totale inkomsten van festivals uit subsidies, private fondsen en bedrijven bedragen 70,1 miljoen euro.