Per 1 januari 2025 gaan zusterondernemingen Markteffect (Eindhoven) en DirectResearch (Amsterdam) samen verder onder de naam Markteffect. Sinds 2019 is er tussen beide bedrijven sprake van een steeds intensievere samenwerking. Om zo relevant mogelijk voor opdrachtgevers te zijn en blijven, is ervoor gekozen om als één merk de toekomst tegemoet te zien.
Markteffect is sinds de oprichting in 2007 enorm gegroeid in haar dienstverlening, service en omvang. Maar het DNA en de visie zat er al vanaf het begin in, ‘samen streven naar het hoogste niveau in een prettige samenwerking’. In 2019 is DirectResearch als zelfstandig merk toegevoegd aan de Markteffect Research Group. DirectResearch bleek een ware toevoeging met haar ervaring, passie voor het vak en vergelijkbare DNA.
“Het is een logische stap voor ons om nu als één merk verder te groeien”, licht oprichter en CEO Hesam Fahimi toe. Voor Fahimi is het een bijzonder en gedenkwaardig moment: “Het maakt ons nog sterker als partij waar onze opdrachtgevers voor alle vraagstukken op het gebied van marktonderzoek en data analytics terecht kunnen.”
In de vernieuwde bedrijfssamenstelling wordt er als één merk met vestigingen aan de Herengracht in Amsterdam en in het centrum van Eindhoven hard gewerkt aan het achterhalen van actieve data en inzichten middels kwalitatief en kwantitatief onderzoek. Onderzoeksdirecteur Peter van de Vijver, al sinds 2018 werkzaam voor DirectResearch, is trots op de komende verandering: “De afgelopen jaren zijn DirectResearch en Markteffect al sterk naar elkaar toegegroeid. We hanteren dezelfde systemen & werkwijzen, we delen kennis & expertise, innoveren samen en niet te vergeten: we hebben ook al gezamenlijke bedrijfsuitjes. Waar ik al trots was op de twee 'merken', smelt die trots nu samen onder één noemer. Het is fijn dat door de samensmelting van de afgelopen jaren er voor opdrachtgevers van beide bureaus niets verandert in wie we zijn en wat we leveren. Ik heb daarom alle vertrouwen in een mooie gezamenlijke toekomst.”
Markteffect richt zich met het Europese The Relevance Group op het vertalen van data naar inzichten. Er is vandaag de dag enorm veel data beschikbaar, maar het kunnen vertalen van deze data naar werkbare inzichten waarop voortgeborduurd kan worden, blijkt voor veel organisaties een uitdaging. Fahimi licht toe hoe Markteffect het verschil wil maken: “Door scherp en kritisch mee te denken bij het begin van een onderzoek, kunnen we garanderen dat we een rapport leveren met relevante inzichten. Zo creëren we relevantie voor onze klanten, maar ook voor de klanten van onze klanten. Op deze manier bouwen we een relatie op waar een prettige en persoonlijke verbinding centraal staat. We vinden het belangrijk dat samenwerken met Markteffect niet alleen nuttig, maar ook ‘gewoon’ prettig is.”
Van de Vijver vult aan over het verschil maken door een persoonlijke touch: “Zowel Markteffect als DirectResearch werken al jaren hard om data te vertalen naar inzichten. Onze teams hebben de intrinsieke motivatie om opdrachtgevers verder te helpen. Dat lukt alleen als iedereen begrijpt welk verhaal de data vertelt. Het resultaat van marktonderzoek moet namelijk het begin van verandering kunnen zijn. Daarom moeten we handen en voeten geven aan alle beschikbare data. Zo brengen we Relevantie, Relatie en Resultaat samen in wie we zijn!”