Uit een wereldwijd onderzoek van het Britse bureau MKTG blijkt dat marketeers geloven dat sponsoring tegenwoordig een essentieel onderdeel is van de marketingmix, waarmee verschillende doelstellingen kunnen worden bereikt zoals het veranderen van de merkperceptie en merkvoorkeur. Ook speelt sponsoring een steeds belangrijkere rol in de engagement van medewerkers.
Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met Think! Sponsorship en de European Sponsorship Association (ESA). Het rapport, Frontier 2017, is gebaseerd op een survey onder 200 sponsorship professionals in de sport- en entertainmentindustrie wereldwijd.
De belangrijkste conclusies uit het onderzoek zijn:
• Groei:
De respondenten geloven dat de sponsormarkt groeit en een essentiële, geïntegreerde rol speelt in de marketing- en communicatiemix. 53% gelooft in een groei in 2017 en 90% ziet een groei voor 2018 en daarna.
• Belevenissen:
91% van de respondenten is het eens met de stelling dat het publiek tegenwoordig vraagt om meer memorabele, interactieve belevenissen die men kan delen dan alleen een toegangsbewijs.
• Zakelijk:
Sponsorship wordt tegenwoordig vooral gebruikt om veranderingen in merkvoorkeur te realiseren en niet alleen exposure. Het onderzoek laat een daling van 20% zien in media-exposure als doelstelling en een daling van 15% in TV-exposure als middel voor evaluatie.
• Werknemers: Werknemers engagement is de volgende belangrijkste focus voor sponsoring, met 80% van de respondenten die vinden dat sponsoring te weinig gebruikt wordt voor deze doelstelling.Het onderzoek laat ook een ‘conflict’ zien tussen rechtenhouders en merken. Er is verschil over de verwachtingen en opvattingen met betrekking tot het gebruik van rechten. 36% van de merken vindt dat toegang tot de database van de rechtenhouder fundamenteel is voor de samenwerking, tegenover slechts 11% van de rechtenhouders.
Charlie Wylie, Managing Partner bij MKTG zegt: "Het onderzoek laat zien dat er vertrouwen is in de sponsormarkt en dat sponsoring blijft groeien. Met de verschillende manieren waarop sponsoring gebruikt kan worden heeft het zichzelf bevestigd als een effectief platform om merken vooruit te helpen.”
Het onderzoek is uitgevoerd onder 200 industrieprofessionals in 20 verschillende landen waaronder Engeland, Noord Amerika, Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Australië en het Midden-Oosten. Meer informatie: Sandra.Greer@mktg.com.