In 2021 hebben de sponsoruitgaven zich iets hersteld ten opzichte van de enorme terugval in 2020. Door corona daalden de sponsorbestedingen van bedrijven in dat jaar met € 135 miljoen naar € 645 miljoen. In 2021 was er een licht herstel en stegen de bestedingen naar € 665 miljoen. Dit blijkt uit de nieuwste editie van de SponsorMonitor van onderzoeksbureaus Respons en SponsorMaps.
Het herstel komt door uitgaven in de sport en media. In 2021 konden veel van de in 2020 afgelaste sportevenementen alsnog plaatsvinden zoals de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix. Zo’n 150.000 bezoekers bekeken de races live. Jumbo Supermarkten, Talpa, Pon, VolkerWessels, CM.Com en Heineken droegen als ‘official event supporters’ financieel bij. Daarmee komen ze ook in de lijst van 50 grootste sponsors. De sponsorinkomsten bij de Dutch GP compenseerden de daling bij andere sporten. In totaal was er in 2021 een kleine stijging van 10 miljoen euro.
Ook media vertoonden een groei. De bestedingen kwamen in 2021 uit op € 98 miljoen. Dit is een stijging van € 14 miljoen ten opzichte van 2020. Toen was er nog sprake van een daling. De druk op de commercialblokken leidde in 2021 zelfs tot schaarste.
De festival- en evenementenmarkt het in 2021 opnieuw zwaar. Lange tijd was er hoop op een redelijk normale festivalzomer. Omdat veel evenementen werden beperkt of afgelast bleef de festival- en evenementensponsoring opnieuw bijna op nul euro staan.
In 2021 was er veel coulance zichtbaar van de sponsors. Slechts 13% van de bedrijven heeft een sponsorship definitief beëindigd als gevolg van de coronapandemie. 23% heeft de rechten op een andere manier ingezet, 18% heeft de sponsorbijdrage (tijdelijk) verminderd en 15% is (tijdelijk) gestopt.
Inmiddels zijn we halverwege 2022 en zijn er geen coronamaatregelen meer. Dat zullen met name evenementen en festivals merken. De verwachting is dat de sponsoringbestedingen in 2022 verder herstellen. De extra sponsoruitgaven van online kansspelaanbieders versterkt dit. Uit de recente Benchmark Sponsoring van Sponsorreport en onderzoeksbureau Markteffect blijkt dat een meerderheid van de sponsors verwacht dat sponsoruitgaven stijgen. Er blijven echter onzekere factoren aanwezig die invloed kunnen hebben zoals de Russische inval in Oekraïne en de economische ontwikkelingen.
Meer informatie over de SponsorMonitor: https://respons.nl/bestellen-d...