ING is onder Nederlanders de meest bekende sponsor bij het WK voetbal voor vrouwen dat momenteel in Frankrijk wordt gespeeld. Dat blijkt uit onderzoek van Markteffect in samenwerking met Sponsorreport.
64% van de ondervraagden kennen ING als sponsor van WK voetbal. ING is hoofdsponsor van de KNVB en voert voorafgaand en tijdens het toernooi een uitgebreide campagne rondom de voetbalvrouwen. Op de tweede plaats staat KPN, eveneens KNVB-partner, met 57%. Derde is adidas, een van de FIFA-sponsors van het toernooi, met 53%.
Ook de andere FIFA-sponsors doen het goed. Coca-Cola, Hyundai en Visa staan bij de bovenste zes meest bekende sponsors. Intersport is bij 40% van de ondervraagden bekend als sponsor van het WK voetbal. 24% zegt geen van de genoemde bedrijven als sponsor van het WK te kennen.
Opgemerkt moet worden dat het onderzoek plaatsvond voordat Albert Heijn en Blokker hun Oranje-campagnes waren gestart.
Van de voetbalsters is Lieke Martens het meest bekend onder Nederlanders. Tweederde van de ondervraagden kent de speelster van FC Barcelona. Vivianne Miedema (41,7%) en Shanice van de Sanden (40%) volgen op plaats twee en drie. De gedeelde vierde plaats wordt bezet door Kika van Es, Sherida Spitse en Danielle van de Donk met ieder 26%. Bijna een kwart van de ondervraagden kent geen Nederlandse speelsters van naam.
Nederlanders denken dat het team ver komt in het toernooi. Meer dan de helft van de ondervraagden (53%) denkt dat Nederland minstens de halve finale haalt. Maar slechts 13% denkt dat Nederland het toernooi ook wint.
Ondanks alle media-aandacht voor het team zal 30% van de Nederlanders het WK Voetbal niet volgen. 25% zal het toernooi op afstand volgen. 17% is enthousiaster en probeert zoveel mogelijk wedstrijden van de OranjeLeeuwinnen te volgen. 10% zegt zelfs dat men zo veel mogelijk wedstrijden van het toernooi wilt volgen.
Het onderzoek is door onderzoeksbureau Markteffect gehouden twee weken voorafgaand aan de start van het toernooi en is representatief voor de Nederlandse bevolking.