Voetballiefhebbers koppelen ING het sterkst aan voetbal. Ziggo vergroot bekendheid als voetbalsponsor. Dat blijkt uit onderzoek van Blauw.
Als het gaat om het merk dat zich het sterkst verbindt met voetbal, kiezen Nederlanders nog altijd overtuigend voor ING, zegt Eva Gerritse van Blauw in een blog op de site van het onderzoeksbureau. De oranje bank heeft volgens Nederlanders van alle voetbalsponsors de sterkste verbondenheid met voetbal. Ook in het afgelopen kwartaal hebben ze op dat vlak geen concurrentie gekregen van andere merken.
Wat betreft de (geholpen) bekendheid als voetbalsponsor, wordt ING echter voorbijgestreefd door Ziggo. Van alle Nederlanders weet 47% dat Ziggo voetbalsponsor is en 43% weet dat ING actief is als sponsor in het voetbal. Bovendien zien we dat Ziggo gedurende het jaar steeds vaker aan voetbal wordt gekoppeld. Tussen het tweede en vierde kwartaal van 2018 is het aantal mensen dat Ziggo noemt als sponsor van voetbal met 8% toegenomen (onder voetballiefhebbers zelfs +10%).
Ziggo is daarmee één van de weinige voetbalsponsors die erin slaagt om méér op te vallen en de sponsorbekendheid te verhogen. Ook TOTO is dat in de afgelopen maanden gelukt. De activaties en campagnes rondom Koning TOTO werpen hun vruchten af, want het sportweddenschap label van Nederlandse Loterij wordt eind 2018 door 5% meer mensen genoemd als voetbalsponsor dan halverwege het jaar.
Opvallend is verder het resultaat voor Keuken Kampioen. Het merk deed begin van dit seizoen zijn intrede in het voetbal als naamgevend sponsor van de eerste divisie. Veel mensen hebben iets gezien of gehoord over de Keuken Kampioen Divisie, want ondanks alle concurrentie in voetbalsponsoring weet nu al 28% van de Nederlanders dat Keuken Kampioen bij voetbal hoort. Daarmee staat Keuken Kampioen in het vierde kwartaal op de tiende plaats in de lijst met meest bekende voetbalsponsors.
Onder voetballiefhebbers weten zelfs vier op de tien al dat Keuken Kampioen sponsor is in het voetbal. Daarmee is Keuken Kampioen binnen die groep Jupiler al voorbij gestreefd als het gaat om sponsorbekendheid (Jupiler was tot en met het seizoen 2017/2018 twaalf jaar lang sponsor van de eerste divisie).