De evenementenbranche ziet het zonnig voor 2023. Meer dan de helft is positief (51%) of zelfs heel positief (12%). Tegenover deze 63% staat slechts 8% (heel) negatief. De rest kijkt neutraal naar komend jaar. Dat is de uitkomst van een quickscan die Respons begin deze maand heeft gedaan onder organisatoren, accommodaties en andere betrokkenen binnen de evenementenbranche.
Als het gaat om het aantal evenementen in 2023 denkt het overgrote merendeel (68%) dat dit ongeveer gelijk blijft aan het aantal van vóór de corona pandemie. Bijna 15% verwacht dat er in 2023 meer evenementen zijn en gaat 17% uit van een daling.
Niet alle evenementen hanteren een bijdrage aan hun deelnemers en/of bezoekers. Maar waar dat wel het geval is, worden de prijzen veelal verhoogd. Meer dan de helft (58%) van de respondenten geeft aan dat zij de prijzen verhoogt. Daar tegenover staat 29% die de prijzen zeker niet laat stijgen. Het resterende deel heeft er nog geen besluit genomen. Opvallend is dat organisatoren van sportevenementen en van beurzen eerder overwegen om de prijzen voor hun respectievelijke deelnemers en/of participanten te verhogen dan van hun bezoekers.
De aangekondigde prijsverhogingen liggen gemiddeld rond de 6%. Van de respondenten denkt 25% de prijzen met meer dan 10% te verhogen. De meesten hanteren een percentage dat ligt tussen de 3 en 10%. Daarmee blijft de prijsontwikkeling achter bij de inflatiecijfers.
Er is ook gevraagd naar de verwachtingen van de evenementensector 2023 in hoeverre bepaalde aspecten van invloed zijn op de branche. Per onderwerp was er keuze op een schaal van 1 (voor weinig invloed) en 5 (veel invloed). Daarnaast is er bijgehouden hoeveel respondenten geen mening hebben (of een onderwerp niet van toepassing is). Niet alle onderwerpen kwamen in alle branches aan de orde.
In de onderstaande grafiek zijn in de kolommen de gemiddelden per onderwerp weergegeven waarbij 2,5 staat voor neutraal. Alles daarboven betekent dat er een zekere impact wordt verwacht en alles daaronder dat de gevolgen voor de sector beperkt zijn. De lijn geeft de mensen aan die geen mening hebben gegeven. Deels omdat het niet van toepassing is (denk aan vrijwilligers) maar ook omdat men er niet over heeft nagedacht. Vooral dat laatste is relevant.
Het is duidelijk dat de kostenontwikkeling het grootste zorgpunt is voor de branche. De stijgende inkoopprijzen hebben met een 4 op een maximum van 5 een grote impact voor onder andere organisatoren en venues. Daarna volgen de groeiende personeelslasten (3,1) en de personele invulling, zowel via betaalde krachten (2,6) als via vrijwilligers (2,8). Het gebrek aan materiaal krijgt met een 2,5 een neutrale beoordeling. Daarbij opgemerkt dat dit bijvoorbeeld bij sport en festivals meer speelt dan bij ondermeer beurzen.
De overheid treft vele maatregelen die van invloed zijn op de evenementensector. Het zijn onderwerpen waar de invloed van de branche en zeker individuele evenementen relatief beperkt is maar waarvan de effecten groot kunnen zijn.
De sector lijkt zich het minste zorgen te maken over maatregelen die het gevolg zouden zijn van een nieuwe corona-uitbraak. Veiligheidsmaatregelen scoren hoger op de ladder van uitdagingen. Met name evenementen in de openbare ruimte zien dit als belangrijk aandachtspunt. Milieumaatregelen scoren nog iets boven neutraal, ondanks dat er toch diverse maatregelen onderweg zijn. Denk alleen maar aan statiegeld op bekers en/of glazen.
Opvallend is dat een vijfde van de respondenten geen mening heeft over de impact van de omgevingswet en de stikstofmaatregelen. En daar waar ze dat wel hebben, zien ze beide aspecten nauwelijks als uitdaging. Specialisten op dit gebied verwachten dat juist deze dossiers grote gevolgen kunnen hebben voor de gehele evenementensector.