De omvang van de Europese sportsponsormarkt is in 2018 naar een record van € 20,07 miljard gegroeid. Dat blijkt uit een rapport van de European Sponsorship Association (ESA).
Volgens ESA is de markt door de inbreng van een aantal grote landen en verschillende wereldwijde evenementen, waaronder de Olympische winterspelen in PyeongChang en de FIFA World Cup in Rusland, met 8,7% gestegen. Een andere belangrijke factor is de groei in rechtenfees voor kledingsuppliercontracten en shirtsponsorships bij de grote Europese voetbalclubs.
Het is het derde opeenvolgende jaar dat de waarde van de sportsponsormarkt in Europa is gegroeid. In 2016 bedroeg de markt € 18,17 miljard en in 2017 € 18,46 miljard. In het bedrag zijn zowel de waarde van sponsordeals die alleen voor de Europese markt zijn afgesloten als de deals voor pan-Europese evenementen als het Europese deel van sponsorcontracten voor wereldwijde events opgenomen. Met veel pan-Europese en wereldwijde sportevenementen groeide de sponsorwaarde van dat deel met maar liefst 66,4% naar € 2,43 miljard. In contrast groeide de totale waarde van de puur op de Europese markt gerichte sponsordeals maar 5,4% naar € 27,67 miljard.
Als ook de niet-sportsector wordt meegerekend bedraagt de totale Europese sponsormarkt volgens ESA € 30,1 miljard.
Het rapport laat zien dat de groei het grootste is in Duitsland (7.3% groei naar € 6,02 miljard) en Groot Brittannië (9,1% groei naar € 4.3 miljard). De kleinere landen laten een stapsgewijze groei zien. Volgens de binnenkort te verschijnen SponsorMonitor 2019 groeit ook in Nederland de sponsormarkt, met 0,8% naar € 760 miljoen.
Het onderzoek werd uitgevoerd voor ESA door Nielsen Sports Market Intelligence.