Sponsoring in Europa blijft groeien, zo laat de laatste ESA Sponsorship Market Overview zien. In 2019 groeide sponsoring met 1,9% naar een record van 30.69 miljard.
De stijging betekent dat sponsoring voor het zevende opeenvolgende jaar in Europa groeit. De groei in 2019 was wel kleiner dan in 2018. Reden is het ontbreken van grote evenementen op de sportkalender van vorig jaar. In 2018 groeide de sponsorbudgetten met 8,7% onder andere door de FIFA World Cup in Rusland en de Olympische Winterspelen.
De drie grootste markten in Europa zijn Duitsland met 6,4 miljard euro (plus 4%), Groot-Brittanie met 4.56 miljard euro (+6%) en Italie met 1.94 miljard euro (+15%).
Van de veertien onderzochte markten laten twaalf landen een groei zien. Twee landen zien een daling. Uit de SponsorMonitor 2020, die in mei verschijnt, blijkt dat de groei in Nederland in 2019 ongeveer 1% was. Voetbal blijft het grootste deel van het sponsorgeld opeisen.
ESA Voorzitter Andy Westlake laat weten: "This report indicates that the sponsorship industry continues to thrive, rising almost 2% even without the major sporting events that propelled growth in previous years. The sponsorship sector also continues to grow more sophisticated and diverse, with much of the growth being driven by non-sport sponsorship, which rose at twice the rate of sporting deals in 2019.”
“While the unfolding Coronavirus pandemic will undoubtedly take a toll in the short to mid-term, particularly as a host of major events are postponed and rescheduled, I believe that our innovative and resilient industry can emerge from the current emergency stronger than before. 2021 is going to be a huge year for our industry – sport will provide a big catalyst for the world’s bounce back to normality.”
ESA leden hebben op de site van ESA toegang tot het volledige rapport.