De Europese sponsormarkt bedraagt 29 miljard euro, een groei met 4,3%. Dat blijkt uit de 2023 ESA Sponsorship Market Overview. Sportsponsoring bereikt zijn hoogst gemeten waarde ooit met 20,69 miljard euro.
De 29,05 miljard is nog wel ongeveer 1 miljard minder dan de recordhoogtes van 2018 en vooral 2019, toen de sponsormarkt in Europa 30,69 miljard bedroeg.
Met 20,69 miljard euro was sportsponsoring niet eerder zo groot. In 2019 bedroeg de sportsponsormarkt iets minder, namelijk 20,26 miljard. Ook niet-sport groeide, maar het herstel was daar minder groot dan in sport. Toch groeide niet-sport met 3,85% naar 8,36 miljard euro.
Nielsen Sports, dat het onderzoek al uitvoert sinds 2008, concludeert dat het opheffen van de COVID-19 restricties de belangrijkste factor is in het herstel van de sponsorbestedingen. Daardoor konden sportevenementen, festivals en concerten weer doorgaan. Sport profiteerde ook van grote evenementen als UEFA Women’s Euro 2022, de Commonwealth Games, en effecten vanwege de Olympische Winterspelen en de FIFA World Cup.
De snelle groei van de crypto-sponsorships had zowel een positief als negatief effect op de sponsorindustrie, zegt Nielsen. Weliswaar was er een flinke financiële injectie, maar sommige partijen lieten ook een grote onzekerheid zien en een instabiliteit van de sector. Ook had de Russische inval en oorlog in Oekraïne een negatieve impact op alle markten.
De Sponsorship Market Overview onderzoekt de top 10 markten in Europa. Spanje (14%) en Groot-Brittannië (10%) waren afgelopen jaar de snelste groeiers. Spanje profiteerde van een stabilisering van de markt na de ban op betting sponsorships in 2021. De commerciële groei werd met name veroorzaakt door FC Barcelona en Atletico Madrid, naast de opkomst van vrouwelijke atleten als ambassadeurs. De continue groei van de Premier League was de grootste factor in de groei van sponsoring in Groot-Brittannië.