De Europese sponsormarkt heeft zich in 2021 hersteld van de terugval in 2020, toen er sprake was van een krimp met 23%. Dat blijkt uit onderzoek van de European Sponsorship Association in samenwerking met Nielsen.
Hoewel sponsoring nog niet op het niveau van voor COVID-19 zit, hebben Europese landen zich hersteld als gevolg van een succesvol vaccinatieprogramma. De 2022 ESA Sponsorship Market Overview laat zien dat er een groei is van 17,8% naar een totale waarde van de sponsormarkt van 27,85 miljard euro. Dat is nog wel 9,3% onder het 2019-niveau van 30,69 miljard euro en ongeveer gelijk met de sponsormarkt van 2017 (27,69 miljard).
De verschillende markten herstellen wisselend. Zo was er in Engeland in 2020 een grote daling van de non-sport sponsormarkt, terwijl sportsponsoring nauwelijks daalde. Het herstel is dan ook vooral te zien in non-sport (+85%) en veel minder bij sport (+4%). Hoewel alle Europese markten een groei laten zien, maakt het voor de mate van groei wel uit hoe er in de verschillende landen gereageerd is op de COVID-19 pandemie. De sponsormarkt groeide het hardst in Rusland met 32%, met UK (20%) en Italië (19%) op de tweede en derde plek. Gezien de recente ontwikkelingen zal de groei van korte duur zijn.
Marco Nazzari, Managing Director International, Nielsen Sports, zei: “Nu de economie uit de corona-pandemie komt en er weer live-events met fans mogelijk zijn, herstelt ook de sponsorindustrie.”
Andy Westlake, voorzitter van de European Sponsorship Association, liet weten: “Het is een grote opluchting voor iedereen die werkzaam is in de sponsorindustrie dat we weer terug kunnen keren naar meer normale omstandigheden. We weten dat sponsorshipsector veerkrachtig is en creatief in het geven van oplossingen in tijden van verandering om te laten zien aan sponsors dat investeren in sponsoring nog steeds de moeite waard is.”
Het rapport is voor leden van ESA hier te downloaden