De Europese sponsoringindustrie wordt voor 2023 geschat op 30,9 miljard euro (een stijging met 6,2%) en komt daarmee net boven het niveau van 2019, voor de pandemie. Sportsponsoring bereikt een nieuw hoogste niveau met € 22 miljard. Dat blijkt uit de ESA Sponsorship Market Overview 2024.
IJsland en Polen (19%) worden genoemd als de snelst groeiende markten, maar in heel Europa herstelde sponsoring zich in 2023 tot pre-pandemische niveau na opnieuw een jaar van aanzienlijke groei. De totale waarde van de Europese sponsormarkt steeg het afgelopen jaar met 6,2% van 29,05 miljard euro naar 30,86 miljard euro. Het totale volume overtrof de vorige recordhoogte van 30,69 miljard euro die in 2019 werd gemeten.
Het Sponsoring Marktoverzicht heeft betrekking op sport en niet-sport, en beide sectoren kenden in 2023 opnieuw een stijging. Sport bereikte opnieuw een recordvolume van 21,98 miljard euro, vergeleken met 20,69 miljard euro in 2022 en 20,26 miljard euro in 2019. Het herstel van de niet-sportsector was procentueel vergelijkbaar, met een stijging van 6,2% van € 8,36 miljard naar € 8,88 miljard. Het Sponsorship Market Overview meet ook de top 10 markten in Europa, en daaruit bleek dat IJsland en Polen (19%) dit jaar de snelste groeiers waren. Uit het rapport bleek dat Duitsland (5,7 miljard euro) de grootste sponsormarkt op het continent bleef, op de voet gevolgd door het Verenigd Koninkrijk (5,13 miljard euro).
Samantha Lamberti, Managing Director International, Nielsen Sports, laat weten: "Het jaar 2023 was een opmerkelijk jaar voor de sponsorindustrie, aangezien het zowel getuige was van een volledig herstel van de gevolgen van de COVID-19-pandemie als een aanzienlijke groei van de uitgaven. Bij Nielsen Sports zijn we er echter zeker van dat dit slechts een tussenstap was. We zien veranderingen in de markt die ook op middellange en lange termijn van invloed zullen zijn op sponsoring. Toch kunnen we hierin een groot potentieel zien. Merken en rechthebbenden zullen zich echter strategischer dan ooit moeten positioneren om aan de eisen van de markt te voldoen. Dit zal bijzonder moeilijk zijn omdat de toetreding van nieuwe properties naar verwachting zal leiden tot een sterke toename van de marktvolatiliteit. Dit kan ertoe leiden dat merken meer zekerheid nodig hebben, bijvoorbeeld door kortere contracttermijnen of prestatiegerelateerde sponsorbetalingen."
Sophie Morris, ESA-voorzitter, voegde toe: "De ESA 2024 Sponsorship Market Overview laat zien waar we allemaal op hoopten, namelijk dat de waarde van de industrie in 2023 zou terugkeren naar het niveau van vóór de pandemie. Het aanhoudende herstel, ondanks de wereldwijde politieke en economische onzekerheden, toont de kracht en ook het toekomstige potentieel van de industrie.
"We zien ook nieuwe groeisectoren op het gebied van sponsoring met name met betrekking tot ESG en maatschappelijke doelen. En recente omvangrijke, langlopende rechtendeals in de kunst- en cultuursector tonen de kansen en waarde voor merken die zich op dat gebied begeven.”