eSports in Nederland onderzocht

Aan de vooravond van eSports Day publiceert Nielsen Sports een uitgebreid onderzoek naar de stand van zaken in eSports in Nederland onder de titel 'eSports, de hype voorbij?'

De hype rond eSports stijgt het laatste jaar tot steeds grotere hoogte. Niet onterecht, zo blijkt uit het rapport ‘eSports in Nederland 2017’ van Nielsen Sports. 4 op de 10 Nederlandse millennials hebben het afgelopen jaar eSports gekeken, een eSports event bezocht of nieuws over eSports gevolgd. Bijna de helft van deze groep is het afgelopen jaar begonnen met het volgen van eSports.

De Nederlandse millennial besteedt gemiddeld bijna 5 uur per week aan gamen. De Nederlandse eSports fans blijken zelf ook fanatieke gamers, want zij gamen gemiddeld 10 uur per week, oftewel 20 procent van hun vrije tijd. De populairste game om te spelen en te volgen is FIFA 17. Wel is de voetbalgame voornamelijk populair bij de meer recente eSports fans, want de early adaptors spelen en volgen vaker League of Legends of Counter-Strike: Global Offensive. Toch zitten millennials niet alleen maar achter het scherm. 86 procent van deze groep zegt te sporten. Ook met het cliché van de computerverslaafde gamer wordt in dit rapport afgerekend, want liefst 89 procent van de eSports fans sport zelf ook. Voetbal is de favoriete sport van de eSport fan, zowel om zelf te beoefenen als om te volgen. eSports fans onderscheiden zich van hun leeftijdsgenoten door de traditionele sporten veelal via online livestreams of on-demand te volgen.

Sponsoring en eSports

Sponsoring en eSports blijken een goede match te zijn, zo laat Ziggo’s succesvolle case study rondom Ajax eSports al zien. Daarbij is authenticiteit van essentieel belang.
Volgens Sebastiaan Westerhout, managing director van Nielsen Sports Nederland, is eSports de hype inmiddels voorbij: ‘eSports blijkt een ideaal platform voor merken om millennials te bereiken. Daarbij is authenticiteit cruciaal. Met een platte pop-up advertentie wek je vooral ergernis, daarbij heeft het ook weinig zin, want bijna de helft van de millennials zegt in ons onderzoek een ad-blocker te gebruiken.’ ‘De fit tussen een merk en eSports moet dan ook geloofwaardig zijn,’ aldus Westerhout. ‘Een bedrijf als Ziggo laat wat dat betreft het goede voorbeeld zien door het eSports team van Ajax volledig te omarmen. Ze organiseerden onder meer een E-Battle in een volle Amsterdam ArenA en zetten Ajax-eSporter Dani Hagebeuk als eerste kampioen van de E-Divisie op een voetstuk.’

E-Divisie

De E-Divisie werd eerder dit jaar opgericht, waarbij eSporters van de 18 Eredivisieclubs een eigen competitie spelen met de game FIFA 17. Binnen enkele maanden creeërde de E-Divisie een bekendheid van 42 procent onder (post) millennials. Onder eSports fans weet zelfs een ruimere meerderheid van het bestaan van de E-Divisie. Logischerwijs ontstond die bekendheid niet via de traditionele print en online media, maar vooral via YouTube, gaming-platform Twitch en de social media-kanalen van Eredivisieclubs. Toch blijft ook televisie een belangrijk platform om millennials te bereiken.

Rapport ‘eSports in Nederland 2017'

’Voor het rapport ‘eSports in Nederland 2017’ zijn 500 (post) millennials (14-35 jaar) en 500 eSports fans (14-35 jaar) ondervraagd. Een light versie van het rapport ‘eSports in Nederland 2017’ is te downloaden via de website van Nielsen.; Het volledige rapport is voor € 375,- beschikbaar. Bij interesse kunt u contact opnemen met Sebastiaan Westerhout: sebastiaan.westerhout@nielsen.com .