Eredivisie-hoofdsponsors en corona

Wanneer en of de Nederlandse Eredivisie het seizoen 2019-2020 zal uitspelen is nog niet bekend. Wat alle financiële gevolgen zullen zijn en de gevolgen voor sponsoring nog minder. Hoe staat het met de contracten met de hoofd- en kledingsponsors van de 18 Eredivisie-clubs?

Door de maatregelen voor de bestrijding van het coronavirus zijn Eredivisie-wedstrijden zeker tot 1 juni verboden, ook zonder toeschouwers. Door de UEFA is aangegeven dat alle competities in Europa voor 3 augustus moeten zijn afgerond. Dat zou inhouden dat er in de tweede helft van juni moet worden gestart met de hervatting van de competitie. Verschillende clubs hebben echter inmiddels aangegeven dat ze de competitie helemaal niet meer willen uitspelen. ‘De eredivisie is dood, het leven is eruit’, liet Directeur voetbalzaken Marc Overmars van Ajax weten. Voetbalbond KNVB schuift de beslissing over het uitspelen van het seizoen in de Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie voor zich uit tot 21 april.

Omdat bij BVO’s contracten, zowel van spelers als sponsors, normaal gesproken tot en met 30 juni lopen, zal er dus sowieso een periode zijn waarin clubs qua sponsoring contractueel niet in hebben voorzien. Waarbij aangetekend dat ook directe sponsor- en reclameinkomsten rondom de wedstrijden eventueel gemist gaan worden. Sowieso is niet te verwachten dat alle regelingen rondom de sponsorcontracten in cash zullen worden afgehandeld omdat dat een te zware wissel trekt op de financiële huishouding van clubs.

Clubs waarbij sprake is van een doorlopend contract met de hoofd- en kledingsponsor zullen moeten afspreken hoe ze de periode zonder wedstrijden financieel en/of in kind oplossen. Clubs met een aflopend hoofdsponsorcontract en die nog geen nieuwe sponsor hebben kunnen een eventueel nieuw sponsorship pas op 1 augustus laten ingaan. Dan missen ze wel een maand inkomsten of ze maken nieuwe afspraken met de bestaande hoofdsponsor. Grootste probleem doet zich voor als het sponsorcontract op 30 juni afloopt en het contract met een nieuwe hoofdsponsor met ingang van 1 juli al getekend is.

Doorlopende contracten

Bij de BVO’s in de Eredivisie hebben de meeste clubs een doorlopend hoofdsponsorcontract. ADO Den Haag, Ajax, AZ Alkmaar, Feyenoord, FC Groningen, sc Heerenveen, Heracles Almelo, PEC Zwolle, PSV, Sparta Rotterdam, FC Twente en VVV Venlo hebben allemaal contracten die nog minimaal 1 jaar doorlopen (zie overzicht). SC Heerenveen, dat het hele seizoen op zoek was naar een hoofdsponsor, tekende net voordat er niet meer gevoetbald mocht worden een samenwerking met Ausnutria als hoofdsponsor voor twee jaar. Het inmiddels in zwaar weer verkerende Molecaten en PEC Zwolle verlengde in januari hun samenwerking met een jaar.

Aflopende hoofdsponsorships

Naast deze twaalf clubs met een doorlopend sponsorcontract hebben FC Emmen, Fortuna SC, RKC Waalwijk, FC Utrecht, Vitesse en Willem II te maken met een aflopend hoofdsponsorcontract. Alle zes hebben ze nog geen andere hoofdsponsor. Probleem is dat potentiële sponsors misschien minder snel een sponsorovereenkomst aangaan gezien de economische problemen waar het virus voor zorgt. Bij FC Emmen liet Hitachi Capital Mobility eerder weten komend seizoen niet meer als hoofdsponsor op het shirt van FC Emmen te staan. Bij Willem II heeft Destil nog niet aangegeven dat het langer hoofdsponsor blijft. FC Utrecht moet zeer waarschijnlijk op zoek naar een nieuwe hoofdsponsor omdat Zorg van de Zaak het contract niet zou gaan verlengen. Bij RKC Waalwijk stond dit seizoen voor het eerst in 15 jaar Mandemakers niet als hoofdsponsor op de voorkant van het shirt, maar het Belgische bedrijf Willy Naessens. De club zal in deze bijzondere omstandigheden ongetwijfeld kunnen terugvallen op Ben Mandemakers. Een andere club met een rijke financier is Vitesse dat dit jaar twee hoofdsponsors had met het Nederlands Openluchtmuseum en Burgers' Zoo, beide momenteel gesloten vanwege de coronavirus-uitbraak. Bij het tekenen van het sponsorcontract was de inschatting dat beide hoofdsponsors sowieso maar voor een jaar op het shirt zouden staan. Beide bedrijven zijn sinds het begin van de maatregelen rondom het coronavirus bovendien gesloten, wat direct effect heeft op de afspraken die met Vitesse zijn gemaakt rondom de sponsoring.
Fortuna SC had dit seizoen vier verschillende shirtsponsors die ieder een aantal weken op het shirt stonden: SECC, Hurkmans Groep, Just Fire en MH Roadstyling. Of zij volgend seizoen opnieuw op het shirt zullen staan is onbekend.

Kledingsponsors

Behalve bij de shirtsponsors kan er ook een probleem ontstaan bij de kledingsponsors van de clubs, met name op het moment dat een club met ingang van het nieuwe seizoen een nieuwe kledingsponsor heeft. Ook hier zijn de meeste (15) clubs in de gelukkige omstandigheid dat de kledingsponsoring langer doorloopt. Bij de topclubs hebben Ajax en Feyenoord doorlopende contracten met adidas. Bij AZ loopt het contract met Under Armour wel na vijf jaar af. De club zou eind vorig jaar al overeenstemming hebben bereikt met Nike als nieuwe kledingsponsor, maar dit is nog niet officieel aangekondigd. Het aflopende contract waar het meeste geld mee gemoeid is, is ongetwijfeld dat van PSV met Umbro. Met ingang van het nieuwe seizoen speelt de Eindhovense club in Puma. De club zegt de verschillende scenario’s te bekijken, maar dat het nog te vroeg is om een officiële reacties te geven.
FC Emmen speelt het komende eredivisieseizoen in nieuwe tenues van het merk hummel dat in de plaats komt van Beltona.