Commerciële omzet Feyenoord groeit

Feyenoord zag over het boekjaar 2021-2022 de omzet groeien met 41%, ten opzichte van seizoen 2020-2021, tot 87 miljoen euro. De groei is volledig te danken aan het succes in de UEFA Europa Conference League. Dit resulteerde in een bescheiden operationele winst van 1 miljoen euro, een verbetering van 5 miljoen euro ten opzichte van een jaar eerder. Dat blijkt uit de jaarcijfers van de club.

Bij Feyenoord is de netto-omzet over het afgelopen seizoen ten opzichte van het seizoen 2020-2021 gestegen met 25,4 miljoen euro, van 61,8 miljoen euro naar 87,2 miljoen euro. De totale commerciële inkomsten (partnerships, business seats, units en boarding) lieten over de hele lijn een groei zien en bedroegen 28,68 miljoen euro, een groei met 7,31 miljoen euro in vergelijking met een seizoen eerder.
Uitgesplitst laten de inkomsten uit partnerships in het seizoen 2021-2022 wel een kleine daling zien van 16,4 miljoen euro naar 16 miljoen euro. Deze daling komt voort uit het wegvallen van de eenmalige opbrengst van de Disney-documentaire rondom het eerste elftal. De overige partnershipinkomsten zijn gestegen.

De opbrengst uit de verhuur van businessseats en -units bedroeg 11,6 miljoen euro (2020-2021 4 miljoen euro), een stijging van 7,6 miljoen euro. De stijging is het gevolg het spelen van meer Europese thuiswedstrijden en minder thuiswedstijden met beperkt of zonder publiek als gevolg van COVID-19.
De opbrengst uit boarding bedroeg 1,1 miljoen euro (2020-2021 1,0 miljoen euro), een stijging van 100.000 euro.

In het seizoen 2021-2022 presenteerde Feyenoord voor de eerste maal in haar geschiedenis met JEX een ‘Official Trainingspartner’, waardoor er niet alleen een additionele inkomstenstroom kon worden gegenereerd, maar er ook een andere partner dan hoofdpartner EuroParcs op de trainingsshirts zichtbaar is geweest. De aflopende overeenkomsten met partners DPG Media, RET, RM Netherlands en DrukwerkMAX werden verlengd. Vanuit het Feyenoord Accelerator-programma kennen de inkomsten vanuit Verloning.nl een significante stijging. Deze samenwerking is dusdanig succesvol dat Verloning.nl in het seizoen 2022-2023 de status van Strategisch heeft gekregen. In het laatste kwartaal van het seizoen zijn er contracten afgesloten voor nieuwe partnerships met onder andere Hoogvliet Supermarkten, Univé en Van Donge & De Roo. Hierdoor stijgt de partnerfamilie de komende seizoenen kwantitatief in aantal als ook in waarde, laat Feyenoord weten. Bovendien valt te constateren dat de partnerships steeds vaker over de gehele breedte van de Feyenoord-organisatie worden afgesloten: Feyenoord 1, Feyenoord Vrouwen 1 en de sociaal-maatschappelijke activiteiten die de club ontplooit.

De inkomsten uit merchandise en business to consumer-activiteiten bedroegen bijna 13 miljoen euro.