Een uitgebreid onderzoek van Ipsos onder 15.000 mensen in 26 landen laat zien dat Coca-Cola de meest bekende sponsor van het WK Voetbal is.
Het frisdrankmerk wordt door 52% van de ondervraagden genoemd. Vooral in Mexico (80%), Brazilië (76%), Indonesië (75%) en Argentinië (70%) was Coca-Cola duidelijk de winnaar. Adidas staat wereldwijd op een tweede plaats met 41%, nauw gevolgd door concurrent Nike met 37%. Geen verrassing, want al jaren wordt Nike als niet-officiële sponsor vaak genoemd. Opvallender is misschien dat niet-sponsors Samsung en Toyota meer worden genoemd dan hun branchegenoten en wel officiële sponsors Sony en Hyundai-KIA. 29% van de ondervraagden kon geen sponsor van het WK noemen.
Het onderzoek vond plaats onder mensen die bekend waren met het WK in Brazilië.
De top 10 meest genoemde bedrijven als sponsor van het WK zijn:
1. Adidas (41%);
2. Nike (37%)
3. McDonald''s (34%)
4. Visa (34%)
5. Samsung (32%)
6. MasterCard (31%)
7. Sony (29%)
8. Puma (23%)
9. Toyota (22%)
10. American Express (21%)