Corona-clausules opnemen in contracten en als organisatie flexibeler omgaan met veranderingen zijn de belangrijkste lessen die sponsors geleerd hebben van de corona-pandemie. Uiteindelijk heeft maar 13% van de bedrijven een sponsorship definitief beëindigd als gevolg van de coronapandemie. Bovenstaande en meer resultaten staan in de Benchmark Sponsoring die is uitgevoerd door Markteffect en Sponsorreport onder 84 bedrijven.
Drie op de tien bedrijven hebben afgelopen jaar het sponsorbudget op een andere manier besteed omdat zij vanwege de coronapandemie minder sponsorrechten konden gebruiken. 23% heeft de rechten op een andere manier ingezet. 18% heeft de sponsorbijdrage (tijdelijk) verminderd en 15% heeft de sponsoring (tijdelijk) gestopt. Uiteindelijk heeft maar 13% heeft een sponsorship definitief beëindigd.
Het waren vooral sponsors van festivals en entertainment die hun sponsorbudgetten op een andere manier hebben gebruikt. Grote sponsors kozen er veel vaker voor om hun sponsorrechten anders in te zetten dan ‘kleinere’ sponsors.
Bij maar 14% van de bedrijven heeft de coronapandemie er voor gezorgd dat er structurele veranderingen hebben plaatsgevonden op het gebied van sponsoring. Vaak zijn de veranderingen gerelateerd aan een structurele keuze voor meer digitale content. Bij de helft van de bedrijven heeft de coronapandemie gezorgd voor een incidentele of tijdelijke verandering. 30% zegt dat er geen veranderingen hebben plaatsgevonden. Bijna een derde van de bedrijven neemt bij nieuwe samenwerkingen in het vervolg een corona-clausule mee in sponsorcontracten. Een kwart zegt dat de corona-pandemie heeft geleerd dat de organisatie flexibeler om moet kunnen gaan met veranderingen. Opvallend is dat maar iets minder dan een kwart van de sponsors zegt dat de coronapandemie heeft geleerd hoe groot het belang van fysieke live-evenementen voor sponsoring is. Een andere verdeling van de activatiebestedingen is met 13% de minst genoemde learning.
Bedrijven verwachten dat de komende jaren met name aankoopintentie en het tonen van maatschappelijke verantwoordelijkheid aan belang zullen winnen als sponsordoelstellingen. Bijna de helft van de bedrijven verwacht dat in 2022 de sponsorbudgetten zullen stijgen.
Bovenstaande en meer resultaten staan in de Benchmark Sponsoring die is uitgevoerd door Markteffect en Sponsorreport onder 84 bedrijven die allemaal momenteel in sponsoring actief zijn. Het onderzoek vond plaats in maart / april 2022.
De grootste groep bedrijven (29%) dat heeft deelgenomen heeft een sponsorbudget dat ligt tussen 50.000 en 250.000 euro. Daarna volgen de bedrijven met een budget minder dan 50.000 euro (18%) en de bedrijven met een budget dat ligt tussen 250.000 en 500.000 euro (15%). 6% heeft een budget dat boven de 10 miljoen euro ligt. 51% van de bedrijven is actief als sportsponsor. Daarna volgen Maatschappij (44%) en Kunst & Cultuur (32%).
Voor meer informatie over het onderzoek kunt u contact opnemen met Steven Schoenmakers, onderzoeksspecialist bij Markteffect.: s.schoenmakers@markteffect.nl
Het onderzoek kan hier gratis worden aangevraagd.