Meer dan 60% van alle sponsoruitgaven in Duitsland gaat naar sport. Daarmee is sportsponsoring opnieuw de drijvende kracht in de Duitse sponsormarkt. Adidas was in 2014 de grootste sportsponsor in Duitsland. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Sportsponsors in Duitsland’ van Repucom.
Het rapport bevat de lijst van 100 bedrijven met de hoogste sportsponsoringbestedingen in 2014. Daarbij werden ongeveer 4.500 sponsordeals in meer dan 30 takken van sport geanalyseerd. De 100 grootste sportsponsors betalen jaarlijks gezamenlijk 973 miljoen euro. Dat is 15% meer dan in 2012. De categorie automotive en vervoer, zoals automerken, vliegtuigmaatschappijen en spoorwegen, heeft met 30% het grootste aandeel. Daarna volgen de financiële dienstverleners en de vrijetijds- en recreatiesector met ieder 15%.
"Vooral de stijging van de bedragen bij de grootste sportplatformen is een belangrijke factor voor de stijging van het totale volume. Daar is de concurrentie tussen de verschillende grote merken groot”, zegt Andre Haberla, Global Head of Market Intelligence bij Repucom.
Adidas is partner bij Bayern München en de Duitse voetbalbond. In de top vijf staan verder Deutsche Telekom, Volkswagen, Daimler/Mercedes-Benz en Audi. De grootste sprong werd gemaakt door softwareontwikkelaar SAP, die voorhet eerst bij de 15 grootste sportsponsors staat.
Tweederde van de sponsorbestedingen gaat naar voetbal. Daarmee is ook in Duitsland voetbal allesoverheersend in sportsponsoring. De vijf grootste individuele sportsponsorships betreft ook voetbal. De sponsoruitgaven voor auto- en motorsport liggen op 18%, dat daarmee in aandeel gelijk blijft aan 2012.